Mencari Keyword Popular Dan Hot Bagi Meledakkan Traffik Blog
Monday, 31 October 2016
3 Comments
Kita ingin supaya laman web kita mendapatkan kedudukan 1 di Google.
Baca Juga
Melainkan supaya kita dapat pengunjung yang tepat sasaran.
Yang bersedia membeli dan menggunakan produk / perkhidmatan yang kita tawarkan.
Saya tekankan lagi ... keyword yang BENAR dan tepat.
Hati-hati.
Agar anda mendapatkan kata kunci yang bagus, kita tidak boleh hanya menggunakan Google Keyword Planner begitu saja.
Ada beberapa langkah lagi yang perlu anda lakukan supaya strategi keyword laman web anda sempurna.
Semuanya dijelaskan dalam panduan ini.
Sebelum Mencari keyword yang sedang popular disini shareinformasi menjelaskan tentang bagaimana mencari keyword yang tepat kerana hal ini sangat penting untuk meningkatkan traffik blog
Google Keyword Planner sahaja tidak cukup
Kalau anda sudah membaca bab pendahuluan ini, anda tentunya masih ingat bahawa ada 3 kesalahan fatal dalam keyword research.
Google Keyword Planner adalah penyebab kesalahan ketiga ...
... Kesalahan yang secara turun-temurun dilakukan dan diajarkan.
Iaitu menggunakan keyword yang terlalu mirip.
Seperti ini:
Lihat persamaan semua keyword di atas
Percaya atau tidak, ini boleh menyebabkan laman web anda terkena penalti.
begini,
Google Keyword Planner itu bukan tool untuk penyelidikan kata kunci, melainkan untuk pengguna Google AdWords (perkhidmatan iklan PPC Google).
Hasil yang dikeluarkan tidak berbeza-beza.
Kalau anda hanya bergantung kepada Google Keyword Planner, maka kandungan-kandungan yang anda buat juga tidak akan berbeza-beza.
Kerana itulah tool ini tidak bagus untuk mencari keyword.
Sila lakukan tahap-tahap berikut ini untuk melakukan carian keyword dengan cara yang benar.
Cara yang Benar untuk Mencari Keyword
1. Dapatkan beberapa idea awal dari keyword utama
Anda saat ini baru punya satu keyword iaitu kategori / industri website anda sendiri. Sebagai contoh website yang menjual tiket pesawat kira-kira keywordnya "jual tiket pesawat".
Satu ini saja tidak cukup.
Kalau satu keyword ini anda masukkan di tool seperti Google Keyword Planner, maka anda melakukan kesalahan seperti di atas tadi.
Maka dari itu, inilah yang kita lakukan:
Fikirkan beberapa keyword yang berkaitan dengan keyword utama tadi, lalu pisahkan berdasarkan search intent.
Contoh, untuk website yang menjual tiket pesawat:
Dalam contoh, saya cuma mencari kurang dari 10 keyword tiap intent. Dalam praktiknya nanti, anda sebaiknya dengan jauh lebih banyak daripada ini.
Lebih banyak lebih baik.
Perhatikan terutama di bahagian "informational". Keyword-keyword ini bukan tentang tiket pesawat (keyword utama), tapi hubungannya masih sangat dekat.
Ketika ada yang melawat laman web anda melalui keyword informational, mereka mungkin tidak akan terus membeli ...
... Tapi lain kali apabila mereka butuh, mereka akan datang kepada anda.
Maka dari itu, keyword informational berguna untuk mendapatkan pembeli dalam jangka panjang.
Nilainya rendah tapi sangat bermanfaat.
Kalau anda bingung dalam mencari idea itu, cuba jawab soalan berikut:
sistem maklumat:
- Apa permasalahan yang dimiliki oleh target pasaran anda?
- Apa yang membuat mereka tertarik membeli produk / perkhidmatan anda?
- Permasalahan apa yang diselesaikan melalui produk / perkhidmatan anda?
- Apa perkara lain yang ingin mereka ketahui disamping produk anda?
Commercial investigation:
- Apa yang jadi pertimbangan mereka sebelum menentukan pilihan?
- Maklumat apa yang mereka cari sebelum membeli? (Spek, manfaat, harga)
- Bagaimana cara mereka membandingkan produk sejenis? (Terbaik, vs, review)
- Apa ada kata sifat yang menggambarkan produk / perkhidmatan anda? (Murah, berkualiti, biru, merah)
Transactional:
- Bayangkan anda ingin membeli produk anda secara dalam talian, apa yang akan anda cari dari Google?
- Adakah anda menyediakan diskaun, gratisan, dan sebagainya?
Di gambar jadual tadi ada keyword yang belum lengkap kalimatnya (misalnya: destinasi pelancongan terbaik di). Sekarang kita akan menggali versi lengkapnya dalam langkah kedua.
2. Gali keyword tambahan di KeywordTool.io
Anda pasti anda pernah melihat yang seperti ini:
Ini namanya Google AutoComplete.
Google akan secara automatik melengkapi keyword yang anda tulis ketika melakukan carian.
Inilah yang kita manfaatkan untuk menggali keyword.
Masalahnya, kalau mencari satu per satu akan sangat lama ... kita harus menulis "tempat pelancongan di a", "tempat pelancongan di b", "tempat pelancongan di c", sampai Z.
Nasib baik ada KeywordTool.io
http://keywordtool.io/ adalah tool yang berfungsi untuk mendapatkan keyword turunan dari keyword utama yang anda masukkan berdasarkan Google Suggest.
Tool ini yang secara automatik melakukan pencarian berulang-ulang kali untuk anda.
Caranya mudah ...
... Masukkan keyword ke ruang yang disediakan:
Jangan lupa atur negara dan bahasanya.
Selepas itu tekan butang kaca pembesar.
Hasilnya seperti ini:
400 keyword dalam sekejap dari 1 keyword!
Seterusnya, klik butang "Copy All" di kanan atas. Kemudian paste (CTRL + V) di notepad, Excel, atau yang lain terpulang kepada anda.
Ulangi untuk semua keyword tadi.
Terakhir, gabungkan semua keyword dalam intent yang sama ke satu notepad yang sama.
3. Dapatkan volume carian di Google Keyword Planner
Seterusnya dengan berbekal kata kunci dari KeywordTool.io kita menuju ke https://adwords.google.com/KeywordPlanner. Sila buat akaun dulu kalau anda baru pertama kali.
Setelah itu, klik pada pilihan kedua dari menu.
Klik butang "Get search volume".
Anda akan diperlihatkan volume carian per bulan untuk tiap keyword.
Setelah itu, download dalam bentuk Excel CSV atau simpan ke Google Drive kalau anda menggunakan Google Sheets.
Setelah semua keyword dimasukkan, anda betul punya 3 file spreadsheets untuk masing-masing intent.
Simpan ketiga file ini untuk bab selanjutnya.
Tool lain untuk penyelidikan keyword
Sampai di sini sebetulnya tahap pencarian keyword kita sudah selesai, tapi ada beberapa tool yang mungkin perlu anda ketahui untuk memudahkan proses penyelidikan.
Tool-tool berikut ini akan memudahkan proses keyword research anda.
1. SEMRush - mengintip keyword dari website lain
Tahap carian keyword ini sebetulnya tidak susah.
Tetapi banyak orang yang buntu tahap 1 (memikirkan keyword turunan). Alasannya, kerana tidak tahu keyword apa yang perlu digunakan.
Selain itu, banyak juga yang keliru.
Saya sering menerima email dari pembaca PIM yang minta pembetulan dan cadangan berkaitan senarai keyword yang mereka buat. Banyak yang salah.
Di sinilah SEMRush boleh membantu anda.
Dengan menggunakan SEMRush, anda boleh "mengintip" keyword yang bernilai tinggi dari website-website saingan anda.
Saingan anda susah-payah melakukan penyelidikan. Kita, tinggal intip.
Caranya sangat mudah:
Masukkan alamat website saingan anda.
Selepas itu scroll ke bawah sehingga bahagian ini:
Supaya keywordnya lebih lengkap, klik butang "View full report".
Lihat di paling kiri.
Inilah keyword-keyword yang boleh kita gunakan.
Dalam satu kali klik saja kita sudah boleh mendapatkan sekian ribu keyword yang bernilai tinggi.
Masih ada lagi ...
Dari halaman sebelumnya, kita boleh melihat website-website saingan kita yang lain:
Data ini sangat bermanfaat ...
Kalau alamat website ini kita analisa lagi di SEMRush, maka kita akan mendapatkan semakin banyak keyword yang bernilai tinggi.
Dengan demikian, proses keyword research anda jadi berkali-kali ganda lebih mudah.
Daftar SEMRush https://www.semrush.com/
2. Long Tail Pro - mencari keyword berharga yang tersembunyi
Saya jelaskan dulu secara ringkas mengenai long tail keyword:
Pada dasarnya, long tail keyword itu kata kunci panjang yang tahap persaingannya jauh lebih rendah daripada short tail keyword. (Lebih lengkapnya akan dijelaskan dalam bab 4)
Lalu kenapa?
Untuk website baru, kita tidak boleh langsung masuk ke laman 1 kalau kita mensasarkan keyword dengan persaingan yang tinggi. Perlu masa berbulan-bulan.
Maka dari itu kita butuh long tail keyword.
Dengan mensasarkan long tail keyword, kita boleh dengan cepat masuk ke laman 1 walaupun tanpa backlink sama sekali ...
... Kerana persaingannya rendah.
Setelah banyak yang masuk ke laman pertama dan mendapatkan banyak pengunjung, maka Google akan menganggap website kita dipercayai.
Seterusnya, kita boleh mendapatkan rangking untuk keyword yang lebih sukar.
Itu strategi yang saya gunakan di blog PanduanIM.
Untuk mencari long tail keyword yang mempunyai jumlah carian yang tinggi dan persaingan yang rendah, kita butuh Long Tail Pro ini supaya lebih mudah.
Seperti ini:
Kemudian, klik salah satu keyword untuk melihat persaingannya:
Ternyata persaingannya kecil, hanya 24 daripada 100 (kanan atas).
Maka dari itulah artikel di PanduanIM saya buat supaya mensasarkan kata kunci tersebut.
Hasilnya boleh dilihat di gambar, peringkat 1.
Berkat strategi ini, tidak lama kemudian artikel tersebut mendapatkan peringkat 1 untuk kata kunci yang jauh lebih besar (60 ribu pencarian per bulan):
Semuanya bermula dari sebuah long tail keyword.
Download http://longtailpro.com/cb/
3. Term Explorer – analisa banyak keyword sekaligus
Fungsi dasarnya mirip dengan Long Tail Pro yaitu mencari keyword dan melakukan analisa persaingan.
Bedanya:
Term Explorer berbasis web, sedangkan Long Tail Pro adalah software desktop. Long Tail Pro dibayar sekali seumur hidup, Term Explorer per bulan.
Karena fiturnya mirip, saya tidak akan menjelaskan ulang.
Kareena berasaskan web, Term Explorer lebih bagus untuk anda yang sambungan internetnya lambat. Server-nya mereka yang melakukan analisa, bukan komputer anda.
Daftar disini http://termexplorer.com/Public/
4. MozBar atau SeoQuake - untuk yang lebih suka manual
Dua tool ini adalah lanjutan pelayar untuk Chrome dan Firefox.
Kedua-duanya percuma dan fiturnya hampir sama.
MozBar dan SeoQuake akan memaparkan data-data seperti jumlah backlink, Page Authority, Domain Authority, dan lain-lain ketika kita melakukan carian di Google.
Ini boleh digunakan untuk mencari keyword yang bagus ...
... Tapi tidak automatik, kerana anda harus melakukan pencarian satu per satu di Google.
Sebelum kita masuk ke bab selanjutnya mengenai analisa persaingan kata kunci, ada baiknya anda install salah satu dari MozBar dan SeoQuake. Lebih bagus lagi kalau menggunakan SEMRush, Long Tail Pro, atau Term Explorer.
Cara mudah mengetahui kata kunci yang paling banyak dicari orang.
Setelah kita fahami betapa pentingnya mencari kata kunci atau keyword yang paling banyak dicari orang.
Maka apa langkah selanjutnya yang akan kita lakukan? tenang Shareeinformasi sudah menyediakan maklumat di mana tempat kita mencari kata kunci atau keyword yang paling banyak dicari orang.
Berikut beberapa tool percuma yang disediakan untuk mencari kata kunci yang paling popular.
Menggunakan Google Trends
Dari nama saja google trends, bermakna maklumat paling laku paling, banyak dicari, paling trend di google.
Google trends menyediakan kata kunci yang paling banyak dicari orang beserta grafik pencarian dari tahun ketahun yang lain.
Jika sobat menggunakan kata kunci yang disediakan di google trends tidak ragu lagi pasti blog sobat akan banyak peminatnya, ramai pengunjungnya dengan kata kunci yang paling banyak dicari.
Satu lagi yang paling penting di google trends.
Google trends menyediakan kata kunci paling popular dengan topik tertentu.
Sebagai contoh yang paling banyak di youtube.com, yang sedang trend pada masa ini dan lagu yang paling ngetren yang paling banyak orang cari.
Sila menuju ke google trends untuk mencari kata kunci atau keyword Pupuler sesuai topik blog anda. berikut pandangan google trends.
Sobat bisa langsung mencari keyword yang sobat inginkan dengan cara mengetik di pencarian google trends.
Demikian artikel tentang Mencari Keyword Popular Dan Hot Bagi Meledakkan Traffik Blog semoga bermanfaat.
kalo saya pakai urban sama keyword tool.io kok hampir sama ya hasilnya, jadi saya make yg ada paling atas
ReplyDeleteSgt informative...tq
ReplyDeleteyup sama-sama
Delete