19 Cara Nak Tingkatkan Trafik Blog anda Dengan Berkesan Hingga 500%
Tuesday, 15 November 2016
9 Comments
Kalau anda main ke laman-laman komuniti blogger .. banyak yang akan bertanya bagaimana cara untuk meningkatkan pengunjung blog.
Lalu ini jawapan yang sering muncul:
"Buat artikel sekurang-kurangnya sekali sehari, lebih banyak lebih baik".
Entah apa dasarnya ...
Tapi itu salah besar.
Kalau anda hanya membuat banyak-banyak artikel tiap hari, bukan hanya anda tidak akan mendapatkan pengunjung.
Anda juga akan akan bosan sendiri.
Mari lihat perbandingannya:
Ada (banyak) blog yang sudah bertahun-tahun masih saja mendapatkan 100 pengunjung setiap hari.
Padahal mereka sudah punya beribu-ribu post.
Tapi ada juga yang hanya update seminggu sekali atau bahkan sebulan sekali, tetapi mereka punya ribuan traffic plus pembaca yang setia.
Apa yang membezakan?
Kerana orang jenis pertama tidak melakukan apa yang ada di panduan ini.
Kajian kes: blog Shareeinformasi
Berikut adalah data secara langsung daripada laman web yang sedang anda baca ..
Ini keadaan awal dari laman blog Shareeinformasi:
- Dilancarkan bulan Agustus sebagai projek sampingan
- Dibuat oleh orang yang belum punya nama sama sekali
- Belum punya sambungan dengan orang terkenal dan blog-blog popular
Tapi itu belum ada apa-apanya ...
Gambar di atas merupakan keseluruhan traffic yang berasal dari semua channel termasuk search engine, referral, social media, dan e-mel.
Boleh saja saya menipu anda dengan cara menghantar banyak traffic, ya kan?
Padahal yang terpenting bagi setiap pemilik laman web biasanya traffic dari Google
Artinya dengan teknik ini, anda tidak meningkatkan pengunjung secara sementara.
Tapi website anda akan kuat dalam SEO dan mendapatkan traffic secara organik untuk jangka panjang.
Anda juga akan boleh mendapatkan hasil yang sama ...
... Atau bahkan lebih.
A. Meningkatkan traffic non-organik
Hampir semua orang yang sudah pernah menguruskan website tahu bahawa search engine merupakan sumber traffic terbesar dan tertinggi kualitinya.
Kerana itulah kita mempelajari SEO.
Tapi ada yang banyak orang tidak tahu ...
Bahawa teknik SEO mereka sudah ketinggalan zaman.
Dulu, kita mencari backlink dengan cara submit ke laman-laman social bookmark, guestbook, press release, PBN, dan komen blog untuk mendapatkan kedudukan 1.
Tapi sekarang cara itu tidak lagi berkesan.
Google sudah melakukan penyusutan nilai berbanding nilai backlink dari jenis laman web tadi.
Artinya backlink dari laman-laman tadi tidak lagi boleh secara signifikan meningkatkan rangking. Walaupun dalam jumlah besar.
Kerana tergolong spam.
Sebaliknya, SEO moden seperti ini ...
Kita melakukan pemasaran, kemudian mendapatkan pengunjung.
Dari pengunjung yang berdatangan, ada sebahagian yang akan memberikan backlink.
Dari backlink jenis inilah anda akan mendapat kedudukan 1.
Hasilnya luar biasa:
Dengan sedikit backlink saja dari teknik ini, kedudukan anda di hasil carian akan terus melonjak.
Oleh kerana itulah, pertama-tama kita harus mendapat traffic non-organik dulu ... yang bukan dari enjin carian.
Inilah caranya ...
1. Sediakan kandungan yang berpotensi viral
Saya luruskan dulu:
Kita tidak boleh menjamin kandungan yang kita buat jadi viral.
Tapi kita BISA mengupayakan agar kandungan tersebut mempunyai peluang yang besar untuk jadi viral.
Jangan bayangkan viral yang terlalu besar seperti video Gangnam Style. Yang dimaksudkan viral adalah kandungan tersebut di-share oleh orang lain ke social media.
Caranya dengan menambah 6 faktor tertentu ..
yaitu elemen pencetus populariti.
Kalau anda membaca artikel diatas, anda akan mendapati 6 hal yang akan mencetuskan seseorang untuk berkongsi kandungan anda kepada orang lain.
Atau langsung mencontohi website yang satu ini:
Hipwee mendapatkan 1 juta visitor hanya dalam 4 bulan selepas dilancarkan. Ini kerana mereka secara konsisten memberikan kandungan-kandungan yang berpotensi viral.
Tidak perlu dengan model yang sama ...
Hipwee memang khusus menampung kandungan yang topiknya viral, dalam kategori apapun. Kalau anda punya blog yang hanya dalam topik tertentu, jangan keluar dari topik utama.
Cukup tiru bagaimana cara mereka menyajikan kandungan.
Terutama gambar, tajuk, sub-tajuk, dan penulisannya.
2. Aktif di Facebook Groups
Sewaktu Shareeinformasi baru dilancarkan, 80% pengunjungnya berasal dari kumpulan-kumpulan di Facebook.
Tapi, sebahagian besar blogger yang memanfaatkan kumpulan Facebook tidak boleh mendapatkan banyak pengunjung ... Kenapa?
Ini permasalahannya:
Facebook punya penapis spam yang ketat. Ketika link-link yang anda post tidak mendapat respon dari orang lain, maka secara tidak sedar anda sudah dicap sebagai spam oleh sistemnya.
Maka dari itulah seberapa seringnya pun anda menghantar link ke Facebook, tidak ada yang melawat.
Lalu apa mustahil promosi di Facebook?
... Nggak juga
Kalau anda melakukan promosi yang tepat, hasilnya akan sangat luar biasa.
Ikuti langkah-langkah ini:
Misalnya anda punya blog & kandungan tentang merawat kucing, carilah kumpulan Facebook yang ahlinya memerlukan maklumat tadi.
Anda tidak boleh langsung meletakkan link begitu saja tanpa kenal dengan ahli kumpulan.
Anda juga tidak boleh terus meletakkan link setelah kenal dengan ahli kumpulan.
... Pada bila-bila bolehnya?
Setelah anda dikenali sebagai orang yang sering membantu orang lain. Supaya dikenal, sering-seringlah menjawab soalan ahli kumpulan dan sering-seringlah berkongsi ilmu tanpa link.
Kerana ini sangat penting, akan saya ulangi secara ringkas supaya tidak terlewat.
3 larangan promosi di kumpulan Facebook:
- Jangan promosi tanpa punya kandungan yang berkualiti
- Jangan promosi di kumpulan yang tidak berkaitan dengan topik kandungan
- Jangan promosi sebelum anda dikenali oleh sebahagian besar ahli
2a. Buat kumpulan sendiri di Facebook
Daripada numpang di kumpulan lain, membuat kumpulan sendiri boleh lebih berkesan.
Sebagai admin di sebuah kumpulan, post anda akan dapat menjangkau lebih ramai ahli. Kerana post dari admin hampir selalu muncul di News Feed anggotanya.
Kerana itu saya juga baru-baru ini membuat kumpulan Shareeinformasi di Facebook.
Supaya kumpulan anda ramai, tipsnya:
- Sediakan kandungan khusus ahli kumpulan, boleh berupa ebook atau artikel
- Maklumkan kepada kumpulan lain bahawa mereka boleh mendapatkan kandungan khusus kalau gabung ke kumpulan anda
3. Aktif juga di Google+ Community
Kata siapa Google+ itu sepi?
Berbanding Facebook memang lebih sedikit orangnya, tapi isinya lebih bersih daripada spam dan orang-orangnya lebih bersemangat.
Kalau anda punya kandungan tentang pola makan sihat, atau pola diet, komuniti di atas boleh memberikan banyak traffic ke blog anda.
Tapi sama dengan Facebook, 3 larangan tadi tetap berlaku.
Bahkan di Google+ lebih ketat lagi kerana link yang dicap sebagai spam akan terus terhapus.
Satu hal lagi:
Perhatikan di mata nombor 2 dan 3 ini saya menyarankan anda untuk masuk ke komuniti. Bukan membuat page kemudian publish artikel di page sendiri ...
..tidak Berkesan.
Blog baru bermakna akaun social-nya masih sepi.
Ertinya walaupun anda setiap hari post link ke social media tanpa melalui komuniti, tidak akan ada yang membaca.
4. Cari forum yang relevan, dan aktif sebagai ahli
Intinya sama dengan nombor 2 dan 3. Jadi, ringkas sahaja.
Kalau anda melewati 2 mata di atas, sila baca semula.
Dari forum anda boleh mendapatkan backlink secara langsung (walaupun nofollow), dan anda boleh menjalin hubungan dengan ahli lain.
Dulu saya sering aktif di sebuah forum baru bernama IdBlogSchool
Melalui forum tersebut saya mendapat banyak pengunjung tentunya.
Tetapi bukan hanya itu.
Kerana merupakan forum baru, anggotanya lebih sedikit berbanding komuniti FB dan G +. Tapi kita boleh jadi lebih kenal dekat dengan ahli-ahlinya.
Sehingga, tidak sedikit ahli forum tersebut yang memberikan backlink di blog mereka untuk saya.
Bagaimana dengan forum di Google:
- Forum + "topik"
- Forum + "komuniti"
5. Masih kurang? Aktif di laman tanya-jawab
Sama seperti forum, tapi berbeza.
Memang saat ini belum banyak laman web tanya-jawab besar di Indonesia. Tapi tidak ada salahnya untuk mencuba.
Anda tidak perlu jadi terlalu aktif di laman tanya-jawab. Kalau memang ada soalan yang boleh dijawab langsung dengan kandungan anda, langsung saja berikan linknya beserta penjelasan singkat.
Berikut beberapa laman webnya:
- Yahoo! Answer
- Brainly
- Takon (aplikasi Android)
- Quora (antarabangsa)
6. Jalin hubungan dengan blogger-blogger lain
Teknik-teknik di atas itu sebenarnya untuk menjalin hubungan dengan calon pembaca, atau istilahnya 'audience.
Tapi ada yang lebih ampuh kalau anda ingin membangunkan blog dengan lebih cepat. Iaitu menjalin hubungan dengan blogger lain .. istilahnya influencer.
Alasannya begini:
Misalnya seorang audience share 1 kandungan anda ke social media.
Orang-orang yang berstatus sebagai audience hanya punya sedikit follower, dan bahkan mungkin dari follower mereka tidak ada yang tertarik dengan kandungan kita.
Jadi tidak ada lagi yang klik hasil share dari audience.
Tapi misalkan kandungan anda di-share oleh influencer dengan 10ribu follower aktif.
Maka akan ada ratusan hingga ribuan orang yang akan datang ke website anda.
Itu sebabnya penting untuk berhubungan dengan mereka.
Sekarang caranya ...
- Cari blogger-blogger lain yang topiknya sama dengan anda. Google: "topik" + blog.
- Follow akaun social-nya
- Semula / like, dan share kandungan mereka secara konsisten
- Berikan komen yang berkualiti di blognya
- Pasang link ke blog mereka di kandungan anda
Dan supaya kesannya positif.
Hati-hati dalam menjalin hubungan, kerana kalau anda dianggap sebagai pengganggu maka anda akan diabaikan. Ertinya anda kehilangan potensi bantuan yang berharga.
7. Maklumkan kandungan pilihan anda kepada influencer
Lanjutan dari nombor 6,
JANGAN lakukan ini kalau anda belum membina kesan positif di mata blogger lain.
Bahaya ...
Tapi kalau berjaya, kesannya luar biasa.
JANGAN pula menghantar kandungan anda ke blogger yang tidak tertarik dengan topik kandungan anda.
Ini sering terjadi:
Misalnya, kerana saya blogger tentang marketing, SEO, dan blogging .. maka jangan kirimkan kandungan dalam topik di luar itu tadi. 100% akan saya skip.
1 perkara lagi yang perlu anda punya:
Alasan.
Apa yang membuat mereka mau membaca kandungan anda? Apa yang membuat mereka akan membantu mempromosikan kandungan anda?
Ini beberapa tips-nya:
- Bahas mengenai mereka di kandungan. Kalau diperhatikan di kandungan ini, ada beberapa link ke laman web lain ... lakukan seperti itu.
- Minta mereka untuk menulis pendapat mengenai topik yang anda angkat, kemudian kutip jawapan mereka di dalam kandungan
8. Ubah format judul supaya menarik untuk di-klik
Bayangkan anda sedang di Facebook, lalu ada 2 artikel dengan judul berikut:
- Cara menurunkan berat badan
- 9 Langkah menurunkan berat badan sehingga 10kg dalam 30 hari
Kalau anda pilih yang kedua, bermakna pemikiran anda sama dengan 90% manusia normal lain.
Ketika kandungan di-share, atau muncul di hasil carian Google .. yang terlihat hanya judulnya. Jadi apakah seseorang akan melakukan klik atau tidak bergantung judul.
Maka dari itu judul boleh secara serta-merta meningkatkan traffic anda.
Ada 4 U dalam menulis tajuk, menurut Copyblogger:
- Useful - menjelaskan manfaat untuk pembaca
- Urgency - terkesan mendesak / darurat / penting
- Unique - membentangkan idea utama dari sudut pandang yang berbeza dari kandungan lain
- Ultra-specific - ditulis dengan spesifik
Ada 8 konsep dan bonus 10 template dalam link di atas.
9. Gunakan sekurang-kurangnya 1 gambar untuk meningkatkan klik
Orang-orang di social media lebih suka melihat gambar daripada melihat tulisan.
Berbanding teks, foto di Facebook mendapat lebih banyak like dan comments. Bezanya juga cukup jauh.
Sekarang, cuba kita bandingkan:
Antara artikel yang tidak mempunyai gambar ...
Dengan yang bergambar
Saya yakin semua pasti sepakat yang bergambar lebih "mengundang" untuk di-klik.
Mengupload gambar untuk kandungan tidak memakan masa yang lama, jadi jangan sampai anda terlepas peluang traffic yang besar hanya kerana sedikit malas.
Kita juga boleh mendapatkan foto percuma di:
- Pixabay
- Pexels
- Stock Up
- StockSnap
- Pablo (boleh langsung diberi teks)
10. Newsjacking - curi traffic dari berita yang sedang hot
Apa yang akan anda lakukan kalau ada berita yang sedang hot dalam topik yang sama dengan blog anda?
Ikut membuat artikel berita?
Kalau iya ... anda melewatkan kesempatan besar.
Di hari yang sama apabila berita tersebut beredar, ada ribuan hingga jutaan blog dan laman web berita lain yang juga membuat artikel berita yang itu-itu saja.
Akibatnya, kandungan anda tenggelam.
Tapi ada cara yang lebih dahsyat:
Newsjacking.
Newsjacking ertinya kita membuat sebuah kandungan berkaitan berita yang trend tapi ditambah idea, penjelasan, atau gagasan, daripada anda sendiri.
Bingung?
contoh:
Sekitar bulan Februari-Mac 2015 ada fenomena The Dress. (Pakaian yang warnanya biru-hitam tapi kelihatan seperti putih-emas).
Sementara website lain sibuk membuat berita, The Wired dalam artikel ini memberikan penjelasan di balik fenomena tadi.
Akibatnya, selama trend tersebut masih hangat .. kandungan mereka juga jadi ikut hangat.
Sama halnya dengan video dari ASAP Science ini yang mendapat 20juta views.
Jadi, lain kali apabila ada berita yang panas jangan hanya membuat berita .. melainkan berikan analisa anda di balik berita tersebut.
11. Buat kandungan tentang kumpulan artikel / blog
Kalau ada punya blog, saya cadangkan sekurang-kurangnya ada 1 kandungan kumpulan.
Kandungan kumpulan itu misalnya:
"10 blogger kesihatan terbaik di Indonesia", "17 blogger berjaya asal Jakarta", "21 artikel tentang diet yang perlu anda baca", dan sebagainya ...
Intinya dalam 1 artikel mengandungi senarai blog atau artikel milik orang lain.
Ada 2 keuntungannya:
Kandungan seperti ini cenderung lebih popular daripada kandungan biasa
Boleh digunakan sebagai media untuk menjalin hubungan dengan blogger lain (seperti nombor 6 tadi)
Ini salah satu contoh artikel berbentuk kumpulan yang saya buat:
Dalam beberapa jam selepas diterbitkan, pengunjung Shareeinformasi terus meningkat sehingga 4x ganda!
Mengapa bisa Begitu?
Karena Hampir all blogger Yang SAYA masukkan Dalam artikel tersebut Akhirnya ikut mempromosikan artikelnya ... meskipun SAYA Tidak kenal SEBELUM INI.
Acha saham karena Ada Nama Acha di Dalamnya.
Dan Acha-Acha ini kepada sudah punya ribuan bahkan ratusan ribu pengikut.
saham Sekali saja bisa langsung Mulai Mengirim ratusan sampai ribuan pengunjung.
Bukan cuma itu ...
Pembaca laman blog Sangat suka Kalau Ada 1 rencana yang isinya Sangat-Sangat lengkap. Semakin puas Acha Maka Semakin quality Kemungkinan artikel Anda untuk Direkemen.
Itulah Mengapa Anda sebaiknya punya artikel Seperti Contoh Tadi.
12. Kumpulkan e-mel para Pembaca setia, membina senarai Lakukan
Kalau Anda Perhatikan Baik-Baik, di beberapa tempat di laman web ini kepada bentuk ADA Pendaftaran e-mel.
Untuk apa?
Mengecap Mereka Yang suka DENGAN konten Kita Ingat Untuk Kembali lagi kompilasi ADA baru konten-konten.
Bagi Anda Yang Memiliki Bisnis online, senarai bangunan dan pemasaran e-mel media Juga merupakan Terbaik Untuk Mengubah dari orang yang Tidak kenali Hingga jadi kustomer Yang setia.
Emel sudah saya kenali sejak lama Sebagai Sumber Terbaik lalu lintas.
enjin carian Mengalahkan
Demikian Pula Dalam hubungannya DENGAN mendatangkan pengunjung.
Acha Yang mendaftarkan emailnya Adalah Acha Yang puas DENGAN konten Anda. Acha Ingin lagi .. dan Acha Ingin membagikan konten Anda Kepada orang terbaring.
Maka dari ITU, tangkap orang-orang ini kepada agar jadi Ahli.
Baca Panduan membina senarai ini kepada.
B. Meningkatkan organik trafik (dari Mesin pencari)
Pada dasarnya, Google (dan Mesin pencari lain) ITU Hanya Sebuah sumber lalu lintas laman web Bagi Pemilik. Sama Seperti Facebook, Twitter, dan jejaring Sosial terbaring.
Tapi Ada Alasan Mengapa Mesin pencari dipisahkan Dalam Panduan ini ...
... Karena trafficnya berkelanjutan dan kualitasnya quality.
Melalui sumber bukan organik Tadi, kita bisa mendapatkan ledakan trafik Dalam JUMLAH Besar dalam waktu Pendek. Ledakannya TIDAK Panjang (Kecuali Anda sudah punya pilkada pengikut).
Maka dari ITU Mesin pencari Berbeda.
Jadi Begini prosesnya:
Traffic dari bukan organik bertujuan menaikkan Peringkat di Mesin pencari karena mendapatkan backlink Yang Berkualitas, laman web trafik kamu makin sukses mendapatkan Jangka Panjang.
Untuk bisa mendapatkan trafik dari Mesin pencari, ada Yang Harus Anda persiapkan.
Inilah 7 di Antaranya.
13. Selalu pilih kata kunci kelantangan DENGAN Pencarian quality
Seorang teman SAYA dulu bilang Begini:
"Artikel SAYA sudah Ada di Peringkat 1 Google Tanpa Pusing-pusing SEO Memikirkan".
Hebat kan?
Sayangnya ... TIDAK terlalu.
Karena ternyata artikel buatannya mendapatkan Peringkat 1 Untuk kata kunci yang Tidak diminati, alias Tidak Ada Yang Mencari.
Jadi ini kepada Yang Harus Anda Lakukan SETIAP kali Membuat konten baru:
- topiknya Tentukan
- Masukkan topiknya Ke Google Perancang Kata Kunci
- Temukan Kombinasi kata Yang volumenya terpanjang besar
Anda Ingin Membuat artikel Mengandungi Panduan melamar kerja.
Masukkan topiknya Ke GKP.
Ternyata Ada Kombinasi kata Yang pencariannya lebih quality, yaitu "cara melamar kerja".
-Kemudian gunakan kata kunci ini kepada SEBAGAI kata kunci Utama Pada bagian ini kepada:
- Tubuh artikel
- Judul
- Penerangan meta
14. Kumpulkan kata kunci turunan Untuk mendominasi ekor panjang
Dalam Contoh di Atas, meskipun jumlah-nya Hanya 590 tapi Sebenarnya kalau ditambahkan DENGAN kata kunci turunan totalnya jadi 1060.
Ada 2 kata kunci Lain selain utamanya kata kunci.
Yaitu "melamar kerja" (260 Pencarian) dan "tips melamar kerja" (210 Pencarian).
Jadi selain MENGGUNAKAN kata kunci Utama Dalam artikel, tajuk, penerangan dan meta, sertakan kata kunci Tertibnya seboleh mungkin.
Misalnya judulnya jadi "Cara melamar kerja - 21 tips Mudah agar cepat mendapatkan Pekerjaan".
Tajuk sudah ini kepada Mengandung 3 Tadi kata kunci, tapi Tetap enak Dibaca kerana sesuai tata bahasa.
Bukan Hanya itu ....
Kata kunci "cara Pekerjaan mendapat", "Cara mudah Pekerjaan mendapat", "Cara mudah mendapatkan Pekerjaan" Masing-masing punya jumlah 210, 210, dan 110.
Setelah ditotal ulang, Kita Sekarang punya 1590 Pencarian.
Lumayan kan, Tambahan 1000 Utama kata kunci dari.
15. Buat konten unggulan Yang Bisa backlink mendatangkan
Pernah dengar istilah Bibit Unggul?
Para petani selalu Ingin Menanam Bibit Unggul di ladang Acha karena Memiliki kualiti Yang Baik dan cepat buah-memberikan.
Seperti inilah Filosofi konten Unggul (an).
Artinya konten Yang sedemikian mengagumkan Yang Membuat pilkada petani (Dalam hal ini kepada blogger) Ingin Menanam link konten Anda di ladang (Laman web) Acha.
Tentunya Akan Menghasilkan buah Juga, berupa backlink Bagi Anda.
Kunci Untuk menciptakan konten unggulan Hanya 2:
Topiknya Harus Bisa Direkemen (Terutama di publik)
Bobotnya Harus Jauh Lebih Tinggi dari konten LAIN
Tidak semua topik boleh menjadi kandungan pilihan. Walaupun topik yang punya carian tinggi sekalipun, belum tentu boleh mendapatkan backlink.
Kerana cukup kompleks untuk dibahas lebih lanjut, maka sebaiknya anda membaca artikel panduan membuat kandungan pilihan.
16. Optimasi artikel untuk enjin carian
Pengoptimuman artikel agar SEO-friendly tidak sukar, tetapi seringkali dibuat sulit oleh banyak blogger yang baru mengenal SEO.
Saya ingatkan satu perkara sahaja:
Jangan lakukan pengoptimuman berlebihan. Artikel anda akan jadi seperti robot, sukar dibaca.
Pada dasarnya, istilah artikel SEO juga merupakan bawaan dari SEO jadul di mana kita mecoba memanipulasi Google dengan memberikan peratusan khusus untuk kemunculan kata keyword di artikel. Istilahnya keyword density.
Akibatnya fatal ...
Artikel anda akan dianggap spam oleh Google.
Yang lebih parah lagi, pengunjung tidak akan berpuas hati dengan sajian bacaan anda.
(Urutannya benar seperti itu)
Kita tidak menulis untuk robot, tetapi untuk manusia. Jadi fokus utama anda adalah memuaskan manusia, ketika manusia sudah puas maka Google meletakkan anda di puncak.
Jadi dalam SEO moden, artikel yang SEO-friendly adalah artikel yang human-friendly.
Tapi ada juga pengoptimuman khas untuk enjin carian. Baca panduan membuat artikel SEO di sini.
17. Sediakan linkable assets - aset yang mengundang backlink
- Artikel A panjangnya 1500 kata, semuanya huruf
- Artikel B panjangnya 1500 kata, mempunyai imej, grafik, jadual
Anggaplah topiknya sama, kualitinya setara.
Mana yang membuat anda lebih berminat untuk mengesyorkan?
Artikel B .. ya kan?
Ini kerana artikel B punya aset.
Gambar dan sajian data itu merupakan aset yang boleh mengundang backlink.
Contoh lain:
- eBook
- Checklist, workbook, action list
- Foto jepretan sendiri (harus menarik)
- Infografis, audio, dan video
- Data yang dibentangkan dalam graf atau jadual
- Tool, template, plugin, dll
- istilah baru
Aset itu boleh memberikan cerita tambahan pada kandungan.
Misalnya tadi saya memasang data peratusan like & comment di Facebook oleh HubSpot. Data itu saya pasang kerana boleh bercerita lebih khusus kepada pembaca artikel ini.
Bandingkan lagi:
- Pengguna internet Indonesia meningkat 325% dalam 5 tahun
- Pengguna internet Indonesia meningkat pesat
Demikian pula dengan aset lain seperti ebook dan template.
Kedua-duanya akan lebih menarik untuk disyorkan kepada orang lain kerana ada sesuatu yang boleh kita ambil langsung berbanding hanya membaca.
18. Lakukan link building
Dalam usaha mendapatkan pengunjung dari search engine, backlink adalah kuncinya.
Membuat kandungan pilihan, membuat aset, itu adalah usaha link earning .. mendapatkan backlink.
Earning .. pasif, kita menunggu orang lain memberikan link.
Ada 1 bentuk lagi iaitu link building atau membina backlink.
Link building bermakna kitalah yang aktif mendapatkan backlink ke luar website, tidak menunggu secara pasif.
Saya tidak akan bercakap panjang lebar mengenai link building kerana dalam artikel ini sudah ada 10 cara mendapatkan backlink.
19. Memohon teknik SEO proaktif untuk meningkatkan rangking
Dalam panduan ini ada 14 teknik SEO yang boleh anda lakukan sekarang juga.
Kalau anda sudah selesai melakukan apa yang ada dalam artikel ini, akan menuju artikel tersebut untuk mengaplikasikan 14 teknik lagi.
Sekian ...
Itulah semua perkara yang saya lakukan secara rutin untuk meningkatkan traffic blog ini.
Dari Shareeinformasi, saya kenal 2 jenis pembaca:
Mereka yang terus mengaplikasikan apa yang dibacanya, kemudian selepas beberapa minggu mereka akan menghantar email kepada saya untuk memberitahu bahawa mereka berjaya
Mereka yang merasa praktiknya terlalu melelahkan, kemudian kembali ke forum untuk bertanya perkara yang sama lagi "caranya supaya blog saya rame gimana ya?"
Jadi orang yang pertama ...
Setelah itu, sila hubungi saya tanyakan di bahagian mana yang sulit setelah anda mempratikkan.
Jangan lupa juga kirimkan saya e-mel apabila anda berjaya meningkatkan traffic blog anda! Siapa tahu nanti blog anda akan saya bahas juga di sini.
Huhuuuhu... tiada FB pages
ReplyDeleteya belum, khusus blog bahasa malaysia kita belum buat soalnya masih baru disini.
DeleteTerima kasih diatas tips yang diberikan. Sangat informatif. Sesetengahnya sudah dibuat dan hasilnya seperti dijangka cuma belum naik begitu banyak secara konsisten.
ReplyDeletekalau anda bingung 19 cara nak tingkatkan trafik blog di dalam blog ini ada 3
Delete( promosi blog percuma yang paling berkesen dan jimat masa )
Banyak sungguh pointnya. Baru bagi saya tapi sangat benar. Konten artikel perlu selaras dengan kemahuan pembaca & pelantar media sosial. Kalau tidak, hasil penulisan kita akan menyendiri di pojok dunia maya. Terim kasih tipsnya yang sangat baik.
ReplyDeleteterima kasih atas comennya, bagi saya promosi lebih penting dari menulis artikel.
DeletePerkongsian yang baik..
ReplyDeleteBanyak yang dikongsikan dan sebahagianya telah AM amalkan untuk blog AM..
Masih lagi belajar dan terus belajar..
AM berharap admin akan terus menulis dan berkongsi ilmu..
Ikhlas Dari
Along Misuari
saya di dunia blogger masih baru, masih banyak belajar. terima kasih atas kepercayaannya telah membaca blog saya yg sangat sederhana ini.
DeleteInfo yang sangat bagus dan berkualiti. Terbaik
ReplyDelete