-->

3 Cara Mencari Niche untuk Blog atau Perniagaan Online Anda

3 Langkah Mencari Niche Terbaik untuk Blog atau Perniagaan Online Anda

3 Cara Mencari Niche untuk Blog atau Perniagaan Online Anda


Dalam artikel ini, kita akan belajar bagaimana cara mencari niche yang tepat untuk blog atau perniagaan anda.

Tapi sebelum ini, ada 2 sebab mengapa ini penting:


Pertama, kalau anda salah memilih niche (atau tidak fokus dalam 1 niche) maka blog anda tidak akan dapat berkembang.


Mungkin boleh sih, tapi tidak boleh menghasilkan.


Yang kedua, kesalahan memilih niche akan menyebabkan proses pembuatan kandungan jadi terasa berat. Kita jadi malas bikin kandungan.


Dan kita jadi tidak boleh bikin kandungan yang berkualiti.


(Yang sudah pernah salah pilih niche pasti setuju)


Oleh kerana itu, kalau anda ingin membuat blog yang berjaya, ini panduan yang pertama kali HARUS anda baca.


Mari kita mulai.


Kerana beberapa bentuk perniagaan dalam talian juga berawal dari niche, dan konsepnya serupa, maka panduan ini juga boleh anda gunakan untuk perniagaan.


Ada 3 perkara yang akan kita bahas di dalam artikel ini:

  1. Pertimbangan dalam memilih niche
  2. Cara menentukan niche yang tepat untuk anda
  3. Cara membuat perbezaan khusus

Pertimbangan dalam Memilih Niche


Ada orang yang bilang harus pilih niche berdasarkan minat dan kemampuan, ada yang bilang minat tidak penting asalkan potensinya besar.


Mana yang benar?


Kedua-duanya.


Kedua-duanya benar dan boleh digunakan sebagai pedoman.


Tetapi manusia itu berbeza-beza. 


Mungkin cadangan dari si A sesuai untuk si B tapi tidak sesuai untuk si C.

Untuk itu, mari kita bahas dulu pelbagai pertimbangannya supaya anda boleh tahu mana yang paling tepat untuk anda sendiri.


Oh ya, ada tugas yang boleh anda lakukan:


Untuk setiap pertimbangan, sila tulis 5-10 niche yang anda rasa sesuai dengan pertimbangan tersebut.



1. Mengapa blogger pemula sebaiknya mengikuti minatnya sendiri


Saya ini jenis orang yang selalu menyarankan supaya blogger baru memilih bidang yang dia anggap menarik.


Tapi ada banyak pakar yang tidak setuju.


Mereka mengatakan bahawa mereka sendiri punya banyak blog dalam topik yang sama sekali tidak mereka fahami, 


tetapi boleh menghasilkan puluhan-ratusan juta per bulan.

Memang benar, tidak salah ...


... Tapi ada satu masalah:


Mereka itu orang-orang yang sudah berpengalaman.


Mereka sudah paham selok-belok blogging dan cara mengembangkannya.


Sedangkan pemula?


Belum tahu cara membuat kandungan yang bagus, belum tahu cara membangunkan blog, belum tahu apa-apa. 


Apalagi kalau tidak ingin keluar bayaran (untuk bayar penulis).


1. Mengapa blogger pemula sebaiknya mengikuti minatnya sendiri


Blogging itu butuh dedikasi.


Kalau si blogger tidak berminat dengan topiknya, dia akan cepat bosan.


Selain itu, kerana kandungan blog perlu berkualiti, maka anda harus mau mempelajari niche yang anda pilih. 


Bermakna anda akan belajar 2 perkara sekaligus, belajar blogging dan belajar nichenya.

(Malahan belajar perkara yang tidak kita minati itu sukar)


Ada 1 alasan lagi:


Dunia blogging ini isi kandungannya orang-orang yang benar-benar bersemangat terhadap nichenya masing-masing. Kalau anda tidak berminat, akan susah bersaing.


Tapi jangan anggap minat sebagai halangan.


Justeru dunia blogging itu enak kerana kita boleh mendapatkan pendapatan dengan menulis hal-hal yang kita minati.


Kurang enak apa coba?


Sekarang, ini tugas anda:


Abaikan potensi keuntungan, abaikan kemampuan anda sekarang, sila buat senarai hal-hal yang anda minati. Sekurang-kurangnya 10.


Kalau bingung, ini pancingannya:

  • Fikirkan rutin kehidupan seharian anda, apa aktiviti yang paling anda tunggu-tunggu?
  • Apa aktiviti yang paling tidak pernah membuat anda bosan?
  • Apa hal yang selalu muncul dalam hidup anda sejak bertahun-tahun yang lalu?
  • Kelab / forum / kumpulan / organisasi apa yang anda ikuti?
10 itu sepertinya banyak, tapi sebetulnya sedikit. Banyak orang yang tidak sedar dengan minatnya sendiri.

Sekali lagi, jangan fikirkan potensi pendapatan dan kemampuan anda, buat sahaja sebanyak-banyaknya. Bahkan yang seolah-olah tidak masuk akal sekalipun.


Di peringkat kedua nanti baru akan kita analisa lagi.


Misalnya kalau anda yang masih sekolah masa di kelas suka menggambar kartun tanpa memperhatikan bu guru yang sedang mengajar, maka ini termasuk minat.


Atau kalau anda suka main game di Android / iPhone, ini juga boleh.



2. Kemampuan dan pengetahuan relatif anda


Saat menjadi blogger, maka blog anda akan jadi pusat pengetahuan.


Orang-orang yang ingin mempelajari suatu topik akan berduyun-duyun ke blog anda. Belajar dari anda.


Sekarang bayangkan:


Kalau kita tidak lebih pintar atau lebih ahli daripada mereka yang ingin belajar, lalu bagaimana caranya kita boleh mengajar mereka?


Dengan belajar, pastinya ... tapi ini sudah kita bahas di minat tadi.


Jadi, salah satu cara mencari niche untuk blog adalah dengan melihat kemampuan anda sendiri.


Tapi tunggu dulu ...


Mentang-mentang bicara "kepakaran" atau "kemampuan", saya tidak mengatakan bahawa anda perlu jadi pakar, guru, atau master. Tidak.


Makanya di judul subbab ini saya tulis kemampuan relatif.


Artinya yang penting kemampuan kita di atas orang awam.


Misalnya kalau seorang pakar itu kemampuannya 100%, orang awam kemampuannya 0%, maka kalau kemampuan kita cuma 40% pun sudah OK.



2. Kemampuan dan pengetahuan relatif anda


Nantinya juga anda akan belajar lebih banyak lagi setelah punya blog.


Ada 1 alternatif lagi:


Ini kalau anda merasa tidak PD dengan kemampuan anda ...


Cuba buat blog tentang "catatan perjalanan" anda dalam mempelajari topik tersebut. Jadi blog ini isi kandungannya apa-apa sahaja yang anda pelajari.


Blog seperti ini banyak yang jadi popular.


Sekarang tugasnya:


Sekali lagi, abaikan peluang dan potensi perniagaan, buat senarai yang mengandungi keahlian-keahlian anda atau hal-hal yang anda rasa anda boleh jadi ahlinya (walaupun sekarang belum).


Beberapa soalan pancingan:

  • Apa hard skill yang anda miliki? (Contoh: menulis artikel, programming, Photoshop, menggambar, Bahasa Inggeris)
  • Apa soft skill yang anda miliki? (Contoh: gampang berteman, bisa persembahan yang menarik, percaya diri yang tinggi)
  • Apa pencapaian yang pernah anda dapatkan? (Contoh: rangking 1 di kelas, menurunkan berat badan, punya pacar, sembuh dari kemurungan)
  • Apa pujian yang pernah anda dapatkan dari orang lain? (Contoh: pintar berpakaian, pintar menyanyi, punya pendapat politik yang menarik, selera humor yang tinggi)
  • Parenting?
Bahkan yang anda rasa tidak masuk akal sekalipun, tulis saja semuanya.

Ngomong-ngomong, semua contoh di masing-masing soalan tersebut boleh jadi blog yang berjaya. Sudah banyak buktinya.



3. Melihat trend yang sedang atau akan naik daun


"Siapa cepat dia dapat"


Ini sering kita jadikan bahan bergurau, tapi sebetulnya tidak salah.


Memang pada kenyataannya siapa yang paling cepat biasanya bakal mempunyai potensi terbesar untuk unggul dan jadi berjaya.


Ini boleh kita jadikan sebagai niche.


Kalau kita tahu trend yang sekarang sedang naik daun atau akan segera naik daun, kita akan sangat termotivasi untuk mengejar trend tersebut.


Apalagi kalau kita juga berminat terhadap bidangnya.


Misalnya sewaktu Quadcopter / drone mula popular di tahun 2013-14, banyak blog baru yang mula muncul.


Hingga sekarang jadi blog raksasa.


Atau sewaktu model diet Paleo dan gluten-free jadi popular. Banyak blog yang membincangkan kedua-duanya.


Maka dari itu, coba perhatikan trend di sekitar anda.


Contohnya kalau Apple mengeluarkan produk baru bernama iRobot, maka kita tahu produk ini nantinya akan jadi popular.


Kalau kita jadi yang pertama membincangkan produk tersebut, kita juga akan ikut jadi popular.


Tapi hati-hati:


Jangan pilih trend yang sifatnya sesaat. Seperti batu akik.


Cuba lihat gambar grafik popularitinya:



3. Melihat trend yang sedang atau akan naik daun


Hanya beberapa bulan, lalu menjunam.


Kalau anda memulakan blog atau perniagaan baru di bidang ini, populariti yang cuma sebentar.


Trend yang bagus itu trend yang punya alasan kuat mengapa jadi popular. Bukan kerana sengaja dibuat jadi heboh, misalnya gara-gara artis.


Tugas anda:


Cari beberapa trend yang sekarang ini sedang naik daun di dalam bidang-bidang topik yang anda ikuti perkembangannya.


Anda mungkin tidak akan dapat bertemu banyak trend, atau bahkan sama sekali tidak ketemu, kerana memang trend itu tidak selalu ada setiap saat.



4. Perniagaan yang sedang anda jalankan


Ada 2 jenis orang yang ingin membuat blog:


Ingin menjadikan blognya sebagai perniagaan untuk mendapatkan pendapatan.


Atau untuk menjadikan blognya sebagai sarana pengembangan perniagaan.


Ini untuk anda yang jenis kedua.


Kalau anda sudah punya perniagaan, mencari niche untuk blog lebih mudah kerana tinggal disesuaikan dengan perniagaannya.


Misalnya kalau anda punya perniagaan sewa kenderaan untuk pelancong di Bali, anda boleh membuat blog yang mengandungi panduan travel di Bali.


Sehingga orang yang ingin traveling ke Bali nanti akan menyewa kenderaan dari anda.


Masuk akal kan?


Ini cara memilih topik blog yang boleh membantu mengembangkan perniagaan anda:

  • Fahami orang-orang yang termasuk dalam target pasaran anda. Seperti contoh tadi, misalnya orang-orang yang melancong ke Bali
  • Cari tahu apa maklumat-maklumat yang mereka perlukan. Misalnya, panduan melancong di Bali
  • Sediakan maklumat yang mereka perlukan. Misalnya, tempat-tempat pelancongan di Bali, makanan khas Bali, dan sebagainya


Menentukan Niche Terbaik untuk anda


Sekarang anda sudah punya belasan atau puluhan pilihan niche.


Tapi tentunya anda tidak akan memakai semuanya. Anda hanya akan memilih topik yang terbaik bagi anda sendiri.


Dalam tahap inilah kita akan ambil keputusannya.


Di akhir peringkat kedua nanti kita akan melakukan pengiraan dengan angka-angka untuk menghasilkan topik terbaik.


Sebelum itu, kalau anda punya banyak topik, ada baiknya kita saring dulu yang tidak terlalu bagus. Supaya nanti lebih mudah.


Sila jawab soalan-soalan berikut untuk setiap ceruk:



1. Adakah anda teruja dengan niche tersebut?


Minat itu tidak selalu membuat kita bersemangat dalam blogging.


Walaupun anda berminat dengan suatu topik, tapi boleh jadi anda tidak akan suka kalau disuruh menulis mengenai topik tersebut.


Contohnya begini:


Saya suka nonton movie.


Saya sering ke pawagam untuk menonton, saya punya banyak movie cetak rompak di hard disk, saya juga langganan Netflix.


Tapi kalau nulis tentang movie?


Kurang berminat.


Jadi, minat itu belum tentu membuat kita excited untuk menulis.


Cuba berfikiran seperti ini:

  • Adakah anda sanggup menulis artikel dalam niche tersebut selama bertahun-tahun?
  • Adakah anda sanggup kalau disuruh membaca buku 100 halaman tentang niche tersebut?
Kalau tidak sanggup, berarti topik tersebut kurang pas.


2. Adakah topik ini boleh jadi peluang perniagaan?


Hampir semua orang yang memulakan blog di jaman sekarang biasanya kerana ingin mendapatkan pendapatan.


Tapi tidak semua niche boleh menghasilkan.


Ngomong-ngomong tentang pendapatan, jangan samakan jumlah pengunjung blog dengan jumlah pendapatan.


Ada niche yang boleh mendapatkan banyak pengunjung dengan mudah tapi tapi potensi pendapatannya kecil.


Ada juga yang sebaliknya ...


... Pengunjungnya sedikit, tetapi potensi pendapatannya besar.


Jadi, ingat, jumlah pengunjung bukan indikator bagus / tidaknya sebuah topik.


Yang perlu kita perhatikan adalah hal-hal berikut:

  • Apakah ada orang yang hidupnya ia berguna kalau anda menulis artikel dalam topik atau niche tersebut?
  • Adakah orang-orang mau mengeluarkan wangnya dalam topik tersebut?
  • Apakah ada produk, perkhidmatan, atau event yang boleh dibuat berkaitan topik tersebut?
  • Apakah ada yang sudah berjaya melakukan?
Saya ingin tekankan pada mata keempat.

Banyak orang yang menganggap hanya kerana suatu blog / perniagaan tidak ada saingannya, maka mereka boleh berjaya dengan mudah.


Justru sebaliknya.


Suatu bidang / topik / niche itu kalau tidak ada saingannya bermakna tidak boleh menguntungkan.


Makanya tidak ada orang yang bersaing.



3. Apakah ada banyak yang boleh dibincangkan?


Blog itu laman web yang diupdate secara rutin dengan kandungan-kandungan baru.


Kalau hanya sedikit yang boleh dibincangkan, maka blog tersebut akan sukar berkembang. Sebaiknya dielakkan.


Jadi, cuba lakukan ini:


Untuk setiap niche yang tersisa saat ini, fikirkan lebih daripada 10 judul artikel yang boleh dibincangkan dalam pelbagai topik di niche tersebut.


Kalau tidak boleh, bermakna ada 2 penyebabnya:

  1. Anda kurang paham / berminat dengan nichenya
  2. Nichenya terlalu sempit
Kalau nichenya terlalu sempit, potensi pendapatan akan jadi sangat kecil.

Sehingga anda mungkin akan buang-buang waktu.



4. Gunakan 'matriks pengambilan keputusan' untuk menentukan niche terbaik


Inilah cara menentukan niche yang tepat untuk anda peribadi.


Saya pertama kali kenal kaedah ini sewaktu kuliah beberapa tahun yang lalu. Entah waktu itu sedang belajar apa, tapi kaedah ini sangat bagus untuk digunakan dalam mengambil keputusan.


Daripada saya jelaskan panjang lebar, lebih baik langsung contohnya:



4. Gunakan 'matriks pengambilan keputusan' untuk menentukan niche terbaik


Baris pertama, mendatar, adalah kriteria dalam pengambilan keputusan beserta bebanannya masing-masing.


Semakin tinggi bebanannya bermakna semakin penting kriteria tersebut.


Di dalam contoh di atas saya sudah memasukkan berat yang saya cadangkan. Kalau anda tidak bersetuju, sila ubah sendiri bebanannya.


(Tapi sebaiknya tidak diubah)


Sedangkan ruang paling kiri, menegak, adalah niche anda.


Untuk setiap niche, kita berikan skor dari 1-10 terhadap setiap kriteria (baris berwarna abu-abu).


Sampai di sini masih paham?


Lanjut ...


Setelah itu, masing-masing skor untuk setiap kriteria dikalikan dengan bobot dari kriteria tersebut. Ini adalah skor akhir bagi setiap kriteria.


Terakhir, untuk setiap niche kita totalkan skor bagi setiap kriteria.


misalnya:

  • Niche "persembahan" saya berikan skor 8 untuk kriteria "kemampuan"
  • Kriteria "kemampuan" punya bobot 10
  • Artinya skor akhir untuk kriteria "kemampuan" adalah 8 × 10 = 80
  • Ulangi seperti ini untuk kriteria lain
  • Kemudian totalkan semua skor bagi setiap kriteria
Dari sini kita dapatkan skor total untuk setiap niche.

Skor total ini kita bandingkan untuk semua niche.


Niche yang mendapat skor terbesar adalah niche terbaik untuk anda.


Mudah kan?


Dengan matriks pengambilan keputusan ini, anda jadi tahu dengan jelas niche mana yang paling sesuai dengan anda berdasarkan minat, kemampuan, dan potensinya.


Jadi anda sekarang sudah tahu niche apa yang tepat.


Tapi kita belum selesai.


Masih ada 1 fasa lagi yang jauh lebih penting:



Melakukan Perbezaan Niche


Saya mau buka-bukaan dulu:


Pada mulanya, subbab perbezaan ini rencananya saya pisahkan di laman lain. Supaya tidak terlalu panjang.


Tapi begini ...


... Tahap ini sangat sering diabaikan.


Padahal justru perbezaan itu mungkin jauh lebih penting daripada pemilihan nichenya sendiri.


Pemilihan niche itu baru 50%, selebihnya di sini.


Oleh kerana pentingnya tahap pembezaan, supaya anda semua tidak kelewatan, maka akhirnya saya gabung jadi satu di artikel ini.


Bahagian ini saya buat sesingkat mungkin, inti-intinya saja supaya tidak kepanjangan.



Apa itu perbezaan? Kenapa penting?


Ringkas sahaja, untuk anda yang belum tahu pengertian perbezaan.



Perbezaan adalah strategi untuk menjadi lebih menonjol daripada pesaing lain dengan cara menjadikan perniagaan anda berbeza. Tujuannya supaya kustomer punya alasan yang kuat untuk memilih anda, bukan yang lain.

Kerana blog itu juga perniagaan, jadi prinsipnya berlaku.


Seperti yang sudah saya jelaskan tadi, persaingan itu pasti ada. Seperti kata pepatah, "Di mana ada gula, di situ ada semut".


(Justru kalau tidak ada persaingan malah mencurigakan)


Hati-hati:


"Menjadi yang terbaik" itu bukan perbezaan.


Semua perniagaan dan blog juga pasti ingin jadi yang terbaik. Jadi, ini bukan perbezaan kerana tidak membezakan anda dari orang lain.


Setelah paham dengan pengertiannya, mari kita mulai.



Tahap # 1: Deskripsikan niche anda dalam satu kalimat


Mulai dari yang paling asas dulu.


Apa tujuan dari blog anda?


Sebagai contoh, saya akan menggunakan niche programming.


Ini kalimatnya:


"Blog ini memberikan panduan untuk belajar programming".


Atau kalau misalnya blog ini isinya berita atau trend terkini maka kalimatnya jadi kira-kira seperti ini:

"Memberikan maklumat terkini seputar programming".


Pada dasarnya, fikirkan tujuan dari blog anda lalu buat jadi sebuah kalimat.



Tahap # 2: Tentukan siapa orang yang akan dibantu dengan blog anda


Tujuan orang-orang membaca blog atau membeli produk adalah kerana mereka memerlukan bantuan anda. Mereka ingin hidupnya jadi lebih mudah.


Siapa yang akan terbantu dengan adanya blog anda?


Kita gunakan contoh yang sama seperti di tahap 1.


Ini untuk blog yang mengandungi panduan programming:


"Orang-orang yang ingin membuat aplikasi berasaskan web".

Ini yang isinya berita:

"Orang-orang yang bersemangat dengan programming dan ingin jadi yang pertama untuk mengetahui maklumat terkini"


Ingat ... ini perlu SPESIFIK.


Jangan cuma "orang yang ingin belajar programming". Lihat lebih dalam lagi, apa tujuan mereka ingin mempelajari hal tersebut.



Tahap # 3: Fikirkan kenapa mereka harus peduli dengan anda


Di tahap 2, kita sudah sedikit menyempitkan nichenya supaya lebih spesifik dan tepat sasaran.


Tapi itu sahaja belum cukup.


Kerana ada banyak blog yang isinya belajar programming atau berita programming. Orang-orang tidak akan memilih blog anda.


Inilah yang kita bahas sekarang.


Apa yang akan membuat orang-orang ingin datang ke blog anda?


Contoh untuk blog panduan programming:


"Ada panduan tahap per tahap untuk membuat pelbagai aplikasi yang boleh ditiru oleh pembaca sehingga mereka langsung boleh membina aplikasi sendiri dari sifar".

Saya jelaskan sedikit lagi supaya lebih paham ...

Bayangkan anda sedang ingin belajar programming.


Kalau ada sebuah blog berisi panduan programming yang boleh langsung membuat anda jadi boleh membina aplikasi sendiri ... enak kan?


Apalagi kalau blog-blog yang ada sekarang hanya mengandungi panduan yang sepotong-sepotong.


Jadi, dalam tahap ini kita mencari apa yang membuat blog kita jadi berbeza dan lebih unggul dalam suatu hal daripada blog lain.


Luangkan masa 5-10 minit untuk tahap ini.



Tahap # 4: Jelaskan kenapa anda orang yang tepat


Kredibiliti sebuah blog bergantung pada kredibiliti si pemiliknya.


Maka dari itu, anda harus bisa menjelaskan sebab-sebab kenapa anda lah orang yang tepat untuk mereka yang memerlukan.


contoh:


"Saya sudah membuat beberapa aplikasi berasaskan web, salah satu di antaranya bahkan diambil alih oleh syarikat X dengan nilai Rp X bilion".

Semakin "wah" pastinya semakin bagus ...

... Tapi, sekali lagi, anda tidak perlu jadi seorang pakar atau master.


Boleh juga seperti ini:


"Pada masa ini saya juga sedang dalam proses untuk belajar membuat permohonan, saya boleh membahagikan apa yang sudah saya pelajari kepada pemula sehingga panduannya jadi lebih mudah difahami".

Masuk akal juga kan?


Tahap # 5: Gabungkan semuanya dan pegang prinsip ini


Setelah tahap 1-4 selesai anda lakukan, gabungkan dalam satu kalimat.


Ini yang sudah kita buat tadi:


"Blog ini memberikan panduan untuk belajar programming kepada orang-orang yang ingin membina aplikasi berasaskan web. Ada panduan tahap per tahap untuk membuat pelbagai aplikasi yang boleh ditiru oleh pembaca sehingga mereka langsung boleh membina aplikasi sendiri dari sifar. "


Kalimat inilah yang mencerminkan blog anda.


Selalu pegang prinsip yang anda tulis dalam kalimat tersebut kini:

  1. Membuat kandungan baru
  2. Memperkenalkan dan mempromosikan blog anda
  3. Memperkenalkan diri anda sendiri (kalimat di tahap # 4)

Jangan pernah keluar dari prinsip yang sudah anda buat. 


Misalnya, kalau blog anda isi kandungannya panduan, jangan justru membuat artikel berita atau hiburan.

Itulah cara melakukan pembezaan.


Maka sekarang blog kita sudah bukan sekadar "blog belajar programming" lagi. 


Melainkan "blog di mana orang-orang boleh belajar membina aplikasinya sendiri".


Terakhir, ini tugas anda:


Kalau anda saat ini sedang mencari niche, sila lakukan sampai di tahap matriks pengambilan keputusan.


Kemudian lakukan pembezaan.


Lalu, tulis niche anda beserta diferensiasinya di ruang komen di bawah.


Sedangkan kalau anda sudah punya blog, lakukan diferensiasinya saja kemudian tulis isi kandungannya di ruang komen.


Saya akan bantu untuk menilai.


(Jangan bimbang, tidak akan ada orang yang akan mencuri idea anda)

1 Response to "3 Cara Mencari Niche untuk Blog atau Perniagaan Online Anda"

  1. Thankz untuk info ini..sebab sekarang oun saya masih blur memilih niche yang sesuai untuk blig saya

    ReplyDelete

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel