-->

Promosi Blog Percuma Yang Paling Berkesan dan Jimat Masa

3 Strategi Menggalakkan Kandungan Blog yang Paling Berkesan dan Jimat Masa


Promosi Blog Percuma Yang Paling Berkesan dan Jimat Masa

Tidak ada blog yang akan berjaya kalau yang dilakukan hanya menerbitkan kandungan setiap hari, tanpa promosi.

Promosi itu penting ...

Bahkan menurut saya peribadi lebih penting daripada membuat kandungan.

Makanya banyak blogger yang sudah punya beratus-ratus kandungan tapi pengunjungnya masih beratus-ratus per hari.

Dalam artikel kali ini, Shareeinformasi akan menjelaskan tiga strategi promo yang paling berkesan di antara semua strategi promo blog yang anda.

Mari kita mulai.

Sekilas tentang promosi kandungan ...


Cara promosi kandungan itu ada banyak.

Di artikel ini saya sudah membahas 13 strategi promosi kandungan.

Tapi saya sering dapat komen seperti ini:

"Cara promosinya kebanyakan, bingung yang mana"

"Dari sekian cara promosi, mana yang paling berkesan?"

Maka dari itu, kali ini akan saya kerucutkan menjadi 3 strategi promosi yang paling berkesan dan tidak memakan banyak masa.

Persiapan: Membuat gambar untuk social media


Jaman sekarang, hampir tidak ada blog besar yang tidak menggunakan gambar.

Pasti bergambar.

Ini alasannya:

Persiapan: Membuat gambar untuk social media


Gambar-gambar di atas adalah artikel website yang di-share ke social media.

Facebook dan Pinterest.

Kedua-duanya merupakan penyumbang traffic terbesar bagi pemilik blog (selain Google, tentunya).

Kalau artikel anda tidak bergambar, atau gambarnya jelek, maka hampir mustahil untuk boleh mendapatkan banyak pengunjung dari social media.

Demikian sebaliknya ...

Malah sekarang pun di blog kajian kes ini setiap harinya ada 100-500 pengunjung dari Facebook, padahal sudah jarang saya promosikan sendiri.

Cara buatnya tidak sukar.

Gunakan aplikasi web bernama Canva. https://www.canva.com/

Ini contoh gambar yang baru saya buat dalam 5 minit:

manfaat buah apel yang belum kamu ketahui


Tidak sukar, tinggal klik, tarik, ketik.

Untuk mencari gambar background-nya, gunakan laman-laman ini:
  • Pixabay.com
  • Pexels.com
  • Freepik.com
  • Depositphotos.com (berbayar, tapi koleksinya jauh lebih banyak)

Kemudian dimuat naik ke Canva.

Atau boleh juga terus cari dari Canva, biasanya harga per gambar $ 1.

Setelah punya gambar untuk setiap post, barulah kita bersedia melakukan promosi.

1. Pasang link ke blog-blog lain dari artikel anda


Ini cara paling mudah supaya artikel kita di-share oleh para blogger yang sudah punya banyak followers.

Tidak ada helah rahsia, tinggal pasang link ke artikel mereka.

Misalnya kalau anda membuat artikel tentang "makanan berprotein tinggi", dan salah satu di antaranya yaitu "telur", maka anda boleh pasang link ke artikel yang membincangkan manfaat-manfaat telur.

Kira-kira seperti itu.

Mudah kan?

Saya sendiri di setiap artikel selalu mengupayakan supaya sekurang-kurangnya ada 1 link ke blog lain untuk setiap subheader. Jadi kalau ada 10 subheader maka ada 10 link.

Setelah artikelnya terbit, lakukan ini:

Cari laman kenalan atau alamat e-mel pemilik blog
Hubungi mereka, mengatakan bahawa anda menyenaraikan artikel mereka di dalam artikel anda
Kalau tidak dijawab, hantar email follow-up 5 hari kemudian
Itu sahaja.

Biasanya daripada 10 e-mel, akan ada kira-kira 20-50% yang menjawab.

Kalau kandungan anda memang bagus, mereka akan dengan senang hati mengeshare ke social media.

Ini contoh email yang dihantar oleh editor saya:

dan ini alasannya

dan ini alasannya

dan ini alasannya


Pada dasarnya mereka dengan senang hati berkongsi artikel saya kepada penonton mereka.

Dengan satu strategi mudah ini sahaja saya boleh mendapatkan puluhan ribu share dari Pinterest dan Facebook:

2. Gabung di kumpulan Facebook yang popular


Hampir semua niche ada kumpulanya di Facebook.

Cari kumpulan yang relevan dengan niche anda dengan 2 keyword ini:
  1. "Groups named [topic]"
  2. "Groups about [topic]"

2. Gabung di kumpulan Facebook yang popular


Setelah itu gabung di beberapa kumpulan terbesar.

Hati-hati:

Jangan sembarang promosi link ke dalam kumpulan.

Kumpulan yang bagus pasti ketat. Kalau anda nyepam di kumpulan yang bagus, lalu diusir, maka anda kehilangan potensi promosi yang besar.

Kalau sudah diusir kita tidak boleh gabung lagi kepada kumpulan tersebut.

Maka dari itu, seperti yang sudah dibahas di artikel ini, ini aturannya:
  • Promosi 1: 4 - 1x promosi setelah anda 4x posting non promosi
  • Kandungan sudah benar-benar harus berkualiti dan isi kandungannya bermanfaat bagi ahli kumpulan
  • Tidak ada unsur-unsur jualan
Posting non promosi ini boleh dalam bentuk menjawab soalan-soalan, posting gambar menarik (yang sesuai topik), atau sekadar berbincang.

Satu tips lagi:

Ada cara supaya sambil promosi anda juga boleh meningkatkan like di Facebook Page anda.

Caranya yaitu post dulu artikel anda di Page (bukan di kumpulan), kemudian Share post di Page tersebut ke dalam kumpulan.

3. Guest blogging di blog-blog besar


Setiap kali bahas teknik promosi kandungan, yang satu ini selalu saya bahas.

Kerana memang guest blogging sangat berkesan.

Selain traffic, kita juga boleh mendapatkan backlink yang berkualiti sehingga post yang dipromosikan kedudukan mereka di Google akan terus naik.

Ini cara paling mudah mendapatkan backlink.

Guest blogging juga tidak sukar.

Yang perlu anda lakukan tinggal memikirkan beberapa topik yang relevan dengan topik artikel yang ingin anda promosikan.

misalnya:

Kalau saya ingin mempromosikan post tentang "senarai makanan berprotein tinggi", maka contoh topik untuk guest blognya seputar makanan berprotein tinggi.

Dengan demikian dari artikel guest blog tersebut kita boleh memasang link ke artikel yang ingin dipromosikan.

Kalau topiknya tidak relevan, maka akan terlihat "maksa".

Ini cara mencari blog yang menerima guest blogger:
  • [Topik] "guest post"
  • [Topik] "guest blog"
  • [Topik] "write for us"
  • [Topik] "guest post guidelines"
... Dan lain-lain.

Ini template e-mel yang boleh anda gunakan:

Hey [name],
I terjumpa upon your blog while looking for [topic] articles, and noticed that you'RE accepting guest blogger.
The reason I'M writing to you is because I'D love to contribute a guest post on your blog. I'VE prepared 3 topics that I think your readers would get a tan of value from:
[Article topic 1]
[Article topic 2]
[Article topic 3]
Please choose either one and I'LL start writing right away.
To give you some idea of the quality of my articles, here are some of the latest posts on my blog:
[Sample 1]
[Sample 2]
Looking forward to hearing back from you.
cheers,
[Your name]

Itulah cara melakukan guest blogging.

Biasanya ada blog-blog yang punya semacam peraturan guest blogging.

Pastikan anda baca dulu peraturannya sebelum menghantar e-mel.

Kerana ampuhnya guest blogging, untuk setiap website saya selalu membuat sebuah spreadsheet yang menampung ratusan blog yang menerima guest blogger.

Itulah 3 strategi promosi yang paling efektif dan menjimatkan masa.

Bonus: Tool yang memudahkan promosi kandungan


Promosi itu sifatnya berulang.

Terus dilakukan setiap kali kita menerbitkan post baru.

Proses promosi ini akan terus dilakukan sehingga anda merasa blog anda sudah cukup besar untuk boleh berkembang sendiri.

Yang namanya proses berulang, pasti membosankan dan memakan masa besar.

Oleh kerana itu, ada beberapa tool yang boleh membantu anda.

0. Jenis tool yang tidak boleh anda gunakan


Sebelum kita masuk ke toolnya, saya perlu bahas yang ini, ringkas saja-kerana banyak blogger pemula yang terjebak.

Elakkan tool yang sifatnya SPAM.

Misalnya tool yang boleh menyebarkan post secara automatik kepada kumpulan-kumpulan Facebook.

Atau tool yang boleh menaruh banyak link sekaligus di website milik orang lain.

Ada 3 alasannya:

Pertama, usaha spam seperti itu akan membuat orang lain terganggu sehingga anda akan mendapat imej yang jelek dan diusir dari komuniti-komuniti.

Kedua, Google boleh memberikan penalti untuk blog anda.

Ketiga, usaha-usaha spam dengan tool seperti itu sekarang sudah tidak berkesan lagi. Risiko negatifnya lebih besar daripada manfaatnya. Memang ada yang masih boleh, tapi butuh kepakaran tinggi.

Kalau anda masih pemula, lebih baik main yang bersih-bersih sahaja.

1. Buffer


Buffer adalah tool untuk menjadualkan posting di social media.

Sebagai contoh, anda boleh menggunakan Buffer untuk mengeshare 3 link di Facebook sekaligus supaya terbitnya satu per satu selama 3 hari ke depan.

Supaya kita tidak buang-buang waktu mampir ke social media tiap hari.

alternatif:
  • Hootsuite
  • PostPlanner
  • Tailwind (khusus Pinterest)

2. GMass


Hal yang paling melelahkan dalam melakukan promosi kandungan itu adalah proses menghantar email ke setiap orang satu per satu. 2 daripada 3 cara promosi di atas pun butuh menghantar banyak e-mel kepada orang lain.

Semakin banyak kita menghantar email, semakin tinggi kesannya.

Supaya tidak capek, penyelesaiannya pakai GMass.

Dengan GMass, kita boleh menghantar e-mel yang diperibadikan kepada masing-masing penerima. Penggunannya langsung di dalam akaun GMail kita.

alternatif:
  • ContentMarketer.io
  • NinjaOutreach
  • BuzzStream (paling lengkap)

3. Ahrefs


Walaupun kos perbulannya lumayan tinggi, tapi manfaatnya sesuai.

Ahrefs merupakan tool yang paling banyak manfaatnya dalam pembangunan blog, mulai dari proses keyword research, pembuatan kandungan, promosi kandungan, dan link building.

alternatif:
  • BuzzSumo
  • Majestic
  • moz
Selain 12 tool di atas, sebetulnya masih ada beberapa tool lagi yang juga bermanfaat untuk promosi kandungan. Tetapi anda tidak perlu ambil pusing kerana ini saja sudah sangat cukup.

4 Responses to "Promosi Blog Percuma Yang Paling Berkesan dan Jimat Masa"

  1. Pasang link pada blogger apakah mungkin bisa dianggap spam ?
    #BW

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, link aktif di anggap spam oleh google.

      Delete
  2. ya, link aktif di anggap spam oleh google.

    ReplyDelete
  3. Nice info, let's try

    Regards
    Budy | Travelling Addict
    www.travellingaddict.com

    ReplyDelete

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel