Apa Itu Perbezaan Link Dofollow Dan Nofollow Pada Blog
Tuesday, 29 November 2016
Add Comment
Apa Itu Perbezaan Link Dofollow Dan Nofollow Pada Blog, Google telah mengeluarkan gesaan kepada seluruh blogger di dunia agar mengurangkan pemberian link dofollow kepada laman-laman yang sedang direview.
Rayuan Google ini memang bersifat umum kepada blog-blog yang sering kali mendapat tempahan ulasan.
Jika memang harus terpaksa memberi link ke laman produk yang sedang di review, Google meminta agar memberikan link nofollow saja.
Kecuali ada pembicaraan diawal bahawa link yang dimaksudkan harus dofollow.
Saran Google ini terasa penting, bukan hanya kepada blog yang sering mendapat tawaran review, tapi juga kepada blog yang sering membuat ulasan tentang produk atau aplikasi tertentu tanpa dibayar.
Link nofollow dan dofollow memang sangat penting difahami, karena menyangkut pada SEO dan PageRank suatu blog.
Shareeinformasi mencuba mengulas tema ini dengan runut agar mudah difahami dan semakin banyak blogger yang paham pentingnya link nofollow.
Pengertian Dofollow dan Nofollow
Kata dofollow berasal dari bahasa Inggeris yang terdiri dari kata "do" dan "follow" yang artinya "mengikuti".
Jika ada link yang berpaut di dalam posting ke laman web lain secara dofollow, artinya blog tersebut mengikuti link yang dipautkan.
Google Bot saat melakukan crawl (perayapan) kepada laman yang dipaut tersebut.
Google Bot akan mengindexnya sampai ke akar-akarnya.
Sedangkan kata nofollow terdiri dari dua suku kata iaitu "no" dan "follow" yang artinya "tidak mengikuti".
Jika link di dalam posting dipasang secara nofollow, maka saat Google melakukan crawl, tidak akan di index sama sekali
Perbezaan Link Dofollow dan Nofollow
Dari pengertiannya, sebenarnya sudah dijelaskan secara gamblang perbezaan kedua-dua link ini.
Walau bagaimanapun, dalam struktur penulisan, kedua-duanya sangat berbeza.
Link dofollow sebenarnya bersifat lalai.
Yang artinya, setiap link dalam posting akan automatik dofollow jadi tidak perlu melakukan apa-apa kalau berniat membuat link dofollow.
Jika ingin memberikan link dofollow kepada orang lain, baiknya link tersebut dipautkan dalam teks yang mengandungi kata kunci disasarkan agar saat Google melakukan perayapan, kata kunci dan linknya langsung di index.
Contoh link dofollow:
<a href="http://www.shareeinformasi.ga/"> shareeinformasi </a>
Kalau ingin memberi link kepada orang persorangan, baiknya menggunakan link dofollow kerana akan saling menguntungkan.
Jadi, kalau mau membuat backlink ke Shareeinformasi, buatlah dalam bentuk dofollow.Sedangkan untuk membuat link nofollow sedikit berbeza dengan dofollow.
Contoh link nofollow:
<a href="http://www.shareeinformasi.ga/" rel="nofollow"> shareeinformasi </a>
Link ini menegaskan agar Google Bot tidak melakukan crawl kepada link yang bersangkutan.
Tapi pengunjung yang melakukan klik link akan tetap diarahkan ke laman web destinasi.Untuk membuatnya di blogspot sangat mudah.
Cukup dengan cara memasukkan link pada umumnya.
Yang perlu diperhatikan adalah menanda tulisan add 'rel = nofollow' attribute yang ada di bahagian akhir.
Link nofollow sesuai diberikan kepada laman web affiliate yang kita tautkan dalam postingan.
Kerana terlalu banyak membuat link keluar apalagi ke laman web affiliate akan terbaca spam oleh Google, sehingga mengurangkan kedudukan blog di enjin carian.
Penerapan link nofollow dan dofollow sebenarnya adalah ilmu SEO paling asas,
yang banyak tidak diterapkan para blogger.
Jadi, jika harus memberi link kepada laman yang belum jelas kedudukannya, lebih baik dalam bentuk nofollow.
Semoga membantu dan Jangan Lupa Bahagia!
0 Response to "Apa Itu Perbezaan Link Dofollow Dan Nofollow Pada Blog"
Post a Comment