Cara Promosi Perniagaan Online Melalui Facebook Dengan Mudah
Saturday, 26 November 2016
1 Comment
Cara Promosi Perniagaan Online Melalui Facebook Dengan Mudah, Banyak yang memandang rendah facebook sebagai media berniaga online.
Kekuatan sosial media dalam menukar trafik kepada jualan cukup besar menurut hemat saya.
Namun, semua itu kembali pada cara jualan online anda di facebook, meliputi cara promosi yang anda lakukan dan bagaimana anda belajar membaca perilaku konsumen (penonton).
Sudah lama, banyak orang menjadikan facebook sebagai media berjualan paling interaktif.
Biasanya dari sini hubungan secara berterusan boleh dibina dengan mudah.
Bagaimanna Cara Berjualan Online di Facebook?
Landing page, tidak harus dengan website, anda boleh membuat fanpage.
Ingat, banyak dari kita termasuk saya salah urus.
Dalam fanpage seharusny kita membina interaksi,
bukan hanya sekadar menjual dan menjual atau ditikam oleh postingan produk dan produk.
Padahal, yang dicari oleh pembeli bukan sekadar produk melainkan juga maklumat.
Kita tahu istilah pemasaran atau marketing, namun sukar menyedari perilaku konsumen.
Bagaimana membuat orang yang sekadar ingin tahu menjadi Rupiah.
Satu-satunya cara adalah membina keakraban.
Artinya, kekerapan interaksi yang tinggi antara pemilik fanpage dengan member / liker membuat mereka selesa dan "care" dengan segala sesuatu yang disampaikan pemilik fanpage.
Memang tidak mudah, namun itulah seni berjualan di sosial media yang selalu melibatkan emosi, interaksi atau hubungan.
Facebook ads? bila anda punya dana cukup, beriklan di facebook boleh menjadi alternative terpantas mendatangkan trafik disasarkan.
Ini akan dibahas pada sub bab selanjutnya.
inti:
1. Penonton mencari nilai dan selalu melibatkan emosi.
Agar brand anda selalu ada di benak mereka, berikan nilai, manfaat dan apapun yang sangat bermakna bagi penonton.
2. Bila anda pemain baru, saya sarankan untuk membuat fanpage tergolong dalam kumpulan "komuniti" ata sebagainya.
Anda harus dikenal dulu.
Berikan nilai kepada mereka dengan menyiarkan artikel, gambar, video yang sesuai minat dan tentunya satu niche (ceruk) dengan produk anda.
Hilangkan fikiran menjual dan menjual, kerana itu tidak berkesan.
Setelah interaksi ramai (ditandai dengan banyaknya komen), baru mula kenalkan produk anda sedikit-demi sedikit.
3. Strategi kedua, buatlah 2 jenis fanpage.
Satu tergolong dalam kumpulan "komuniti" dan satu lagi tergolong dalam kumpulan "syarikat / brand anda".
Pasti anda sudah membaca maksud saya bukan?
Ini bagi anda yang tidak sabaran untuk memperoleh jualan.
Ya, fanpage tergolong dalam kumpulan brand produk berfungsi untuk menukar jualan.
Posting tentang produk-produk anda disana yang bernilai secara elegan (menimbulkan daya tarik).
Fanpage "komuniti" sebagai motor yang menggerakkan penonton dan mensupport fanpage utama tadi.
Seterusnya, anda sudah boleh meraba-raba sendiri.
Berpromosi di Facebook? Kita Tidak Ada Penonton Sama Sekali
Step
Masalahnya, kita tidak tahu cara meningkatkan like audiens (prospek) atau member.
Boleh beriklan dengan facebook ads, tapi pemain baru seperti saya tidak punya duit untuk memperuntukkan dana untuk perkara yang tidak mendatangkan jualan secara langsung.
Boleh saja, anda langsung mengiklankan produk anda, tapi yang kita cari bukan hanya jualan, melainkan hubungan juga.
Jadi, kita harus mengumpulkan audiens disasarkan.
Iklan facebook, Bagi anda yang punya dana sila gunakan cara tercepat ini.
3 Cara percuma meningkatkan audiens / like fanpage
1. Bergabung di kumpulan yang satu ceruk / niche dengan fanpage anda.
Kemudian share postingan terbaik terunik atau paling menarik anda di kumpulan tersebut (sambil memaut link fanpage anda).
Lakukan cara ini pada 20 grup facebook yang ramai.
2. Sertai di kumpulan "Komuniti Like dan Komen Fanpage".
Disini anda boleh saling like fanpage satu sama lain antar anggota.
3. Migrate akaun menjadi fanpage.
Ini cara yang juga sering saya lakukan.
Buat sebuah akaun baru atau biasa disebut akaun kloningan.
Tambahkanlah teman sebanyak-banyaknya sehingga mencapai ribuan.
Namun, pilihlah teman yang sesuai dengan target niche fanpage anda.
Contohnya, fanpage anda tentang berita sepak bola dan anda menjual produk bola. maka:
- Cari grup facebook tentang bola
- Lihat ahlinya, dan sila tambah member disitu menjadi rakan anda sebanyak-banyaknya.
Setiap hari cukup tambah 30 rakan saja.
Dan ingat akaun anda harus kelihatan meyakinkan, atau boleh kena pentung Facebook.
Nasihat saya, unggahlan foto sekurang-kurangnya 15 buah ke kun kloningan, lengkapkan data profil selengkap mungkin (walaupun ngasal) dan rutin memberi komen dan membuat posting sekurang-kurangnya 1 hari sekali.
Mengapa saya menyarankan itu?
Sebab sudah 3 kali saya mendapat peringatan Facebook tentang 2 buah akaun kloningan saya yang dianggap spam atau palsu.
Percuma dong, teman sudah 1000 tapi dibanned sama facebook!
Setelah rakan anda mencapai 1000 atau 500 baru penghijrahan,
saya lebih suka memindahkan akaun ketika teman mencapai 500 kerana bimbang akaun kloningan saya kena banned bila terlalu banyak mengadd rakan.
Lihat cara memindahkan akaun facebook dengan kata kunci "Cara memindahkan Akaun Facebook" di Google.
Nah, sekarang anda sudah mempunyai fanpage dengan jumlah 500 like.
Sila posting tulisan-tulisan bermanfaat sesuai topic fanpage anda.
Tingkatkan interaksi penonton, baru kemudian kenalkan sedikit-demi sedikit produk anda.
Ini seni facebook marketing yang biasa dipraktikkan oleh saya.
Anda boleh mengikutinya atau menambah.
Ingat, semuanya memerlukan usaha dan kemahuan keras agar berjaya berniaga di facebook.
Ini penderitaan kita yang tidak punya duit ketika menjalankan perniagaan dalam talian.
Namun, kesannya dapat mempertajamkan pengetahuan dan skill facebook marketing anda, boleh menjadi keunggulan bersaing berbanding mereka yang menggunakan iklan.
Perkongsian yang amat baik sekali..
ReplyDeleteAM juga dahaga akan ilmu marketing kerana AM bercadang untuk mengeluarkan produ sendiri nanti..
Ikhlas Dari
Along Misuari