12 Kesalahan Blogger Pemula Yang Harus Di Hindari Dalam Perkara SEO
Friday, 9 December 2016
4 Comments
12 Kesalahan Blogger Pemula Yang Harus Di Hindari Dalam Perkara SEO, Anda sudah melakukan banyak pengoptimuman SEO namun laman web anda masih sepi pengunjung?
Jika benar demikian, kemungkinan anda melakukan pengoptimuman yang salah sehingga laman web anda sukar untuk dicerna enjin carian untuk mendapatkan kedudukan laman pencarian yang baik.
Banyak sekali kesalahan SEO yang dilakukan oleh blogger pemula.
Berikut ini saya ulas secara menyeluruh,
hal-hal yang perlu diperhatikan untuk SEO pemula (saya sendiri masih pemula juga, oleh kerana itu, mari kita belajar bersama-sama)
yang mungkin dapat membantu anda untuk lebih berhati-hati dalam melakukan optimasi SEO selanjutnya.
Kesalahan SEO pemula
1. Belajar SEO tidak dari awal
Ini dia yang membuat anda tidak berjaya dalam mengoptimasi laman web anda.
Banyak sekali para pemula yang mahukan SEO secara serta-merta,
padahal perkara tersebut tidak dapat dilaksanakan,
kerana SEO memerlukan proses dan kesabaran.
Di sini saya menekankan, bahawa SEO itu banyak tingkatannya.
Boleh dibilang juga, enjin carian (terutamanya Google) menilai suatu laman web lebih dari 200 faktor,
anda harus pintar memilih-milih mana yang benar-benar diperlukan untuk anda pelajari.
Selebihnya, lebih baik anda tinggalkan sebelumnya.
2. Kandungan yang tidak berkualiti
Kesalahan lain adalah para pemula hanya ingin artikelnya diindex,
mendapatkan penilaian yang baik,
dan menerima banyak pengunjung, tanpa mementingkan seberapa penting / kualiti artikel (human friendly) yang dibuatnya.
Perlu diketahui, kandungan yang berkualiti membolehkan pengunjung untuk kembali membaca artikel tersebut.
Selain itu, enjin carian sekarang sudah semakin moden,
sehingga banyak artikel yang relevan dan berkualiti yang akan mendobrak halaman pertama di enjin carian.
Jadi, mulailah membuat artikel yang berkualiti. Prioritaskan pembaca, bukan enjin carian. Biar artikelnya lebih disenangi pembaca, tambah gambar dan video yang relevan.
3. Percaya pada skrip-skrip SEO
Demikian juga merupakan kesalahan SEO.
Memang, skrip-skrip seperti meta tag itu berguna untuk ke-SEOan laman web anda.
Namun jangan hanya terlalu bergantung kepada skrip seperti itu, kerana itu merupakan faktor kecil SEO.
Selain meta tags (meliputi title tag, description tag, dll) lebih baik anda tidak perlu pasang di laman anda.
4. Backlink yang berlebihan
Backlink memang sangatlah penting untuk SEO sebuah laman web.
Namun bila berlebihan menanamkannya, akan fatal akibatnya.
Mulai dari kotak pasir, penalti, bahkan sampai deindex.
Ketika anda sedang mencari backlink,
selalu proriotaskan kualiti berbanding kuantiti.
Backlink yang berasal dari laman-laman web dengan pihak berkuasa rendah justru boleh merosakkan SEO laman web anda, dan akhirnya Google memberikan penalti.
Mulai dari sekarang, mulakan menanamkan backlink yang berkualiti dari laman-laman terkenal dan relevan.
5. Percaya dengan 'keberkesanan' ranking Alexa
Tak ada salahnya anda mempercayai Alexa,
namun perlu anda ketahui bahawa Alexa menilai dari pengunjung yang memasang Alexa toolbar,
sebuah sambungan pada pelayar.
Jadi?
YA, Alexa tidak menilai trafik berdasarkan pengunjung laman web anda,
melainkan pengunjung yang HANYA memakai Alexa toolbar pada browsernya.
Mungkin sahaja peringkat pertama sampai dengan 5000 masih tepat, tapi kalau sudah berpuluh-puluh ribu sudah tidak tepat lagi.
6. Mengisi keterangan laman dengan asal-asalan
Nah ini dia,
kesalahan pemula yang cukup sering dijumpai.
Adakah anda pernah mencari atau bahkan mempunyai laman web yang memberikan keterangan seperti ini, "Welcome to my blog" atau "Selamat datang di blog saya, semoga artikelnya dapat bermanfaat.
" Laman web dengan keterangan tersebut adalah tidak SEO friendly.
Mengapa?
Kerana keterangan adalah ciri-ciri yang dimanfaatkan untuk memberi kata kunci yang dicari pengunjung dan juga mengenal pasti terperinci maklumat yang termaktub dalam laman web anda.
Lantas bagaimana jadinya bila keterangan diisi asal-asalan seperti itu?
Ranking yang buruk + sukar terindex sudah pasti.
Jelas sekali saja,
apakah ada orang yang mencari kata kunci seperti "Selamat datang di blog saya"? Tentu tidak ada bukan?
Solusinya,
bila laman web anda masih memakai keterangan seperti contoh di atas,
perbaikilah dari SEKARANG.
Contoh mudahnya, laman web anda mempunyai niche automotif,
maka keterangan yang sesuai seperti adalah "Laman automotif lengkap dan terupdate".
Itu contoh pertama, untuk keterangan ringkas tentunya.
Yang lebih panjang seperti "Laman web yang membahas tuntas seputar berita, tips, dan helah automotif di seluruh dunia."
7. Terlalu mementingkan reka bentuk blog
Untuk hal ini saya jadi teringat, pada waktu-waktu mula blogging,
saya sangat taksub dengan reka bentuk-reka bentuk blog yang canggih-canggih dan keren-keren.
Akhirnya, saya menghabiskan banyak masa untuk mereka bentuk blog saya.
Dan hasilnya, kacau bilau, blog jadi kelihatan kebudak-budakan dan SEO tidak saya perhatikan.
Yah, maklum, dulu pasti awal anda ngeblog juga seperti itu bukan?
Blog 'didandanin' dengan pelbagai perhiasan; jam, info trafik, banner nggak penting, dan lain-lain.
Banyak sekali blog-blog baru yang menanamkan banyak widget,
bahkan ikan dalam akuarium pun ada, hahaha.
Cara ini sebenarnya tidak tepat,
kerana selain bikin pusing pengunjung dengan pandangan yang berantakan, blog anda juga loadingnya menjadi lebih lambat.
Pada dasarnya, templat yang benar-benar diperlukan pengunjung hanya dua, yakni MOBILE-FRIENDLY dan LOADING YANG RINGAN.
8. Percaya dengan keyword density
Cukup banyak blogger pemula yang membicarakan mengenai keyword density pada postingan,
"Berapa peratus sih keyword density yang baik, 0.7%, 7%, 17%, atau lainnya."
Saya perlu meluruskan,
bahawa keyword density itu tidak dikira nilainya oleh Google,
hal tersebut dinyatakan Matt Cuts
Jadi sepertinya sudah jelas ya, keyword density, kepadatan kata kunci atau apalah itu namanya tidak penting dan tidak perlu difikirkan lagi.
9. Memasang niche yang tidak sesuai dengan nama domain
Laman web berdomain otomotif.com tapi membincangkan tentang blogging, aneh tidak rasanya?
Penyebabnya, laman web / blog rankingnya di enjin carian akan hancur.
Selain itu, pengunjung akan sukar mengingat nama domain tersebut,
jadinya anda tidak mempunyai pelanggan sendiri.
10. Menganggap backlink lebih penting berbanding artikel
Pastinya anda tahu bahawa salah satu faktor terpenting dalam SEO adalah pautan yang diberikan ke laman web anda, atau biasa disebut backlink.
Tapi ingat,
percuma memasang backlink yang banyak tetapi artikelnya tidak berkualiti.
Kenapa?
Nyatanya banyak artikel di blog yang mendapat kedudukan yang tinggi di Google tanpa mempunyai backlink sesen pun.
Itu artinya sudah jelas, peranan artikel lebih besar berbanding backlink.
11. Membuat artikel untuk 'robot'
Pernahkah anda melihat artikel yang dipenuhi banyak keyword?
Dalam setiap baris, ada saja keywordnya, membuat anda bingung membacanya dan akhirnya meninggalkan artikel tersebut.
Ini dia!
Bagi anda yang sudah lama berkecimpung dalam dunia SEO,
pasti sudah sering mendengar bahawa artikel harus dioptimasi SEO atau yang sering disebut SEO-friendly untuk mendapatkan tahap yang diinginkan di Google benar?
Tapi tahukah anda,
yang sering terjadi justru sebaliknya.
Mereka yang menggunakan teknik SEO malah gagal,
dan mereka yang melupakan SEO justru menduduki kedudukan yang tinggi.
Mengapa boleh begitu?
Kerana sekarang sudah berbeza, artikel yang membuat pembaca berpuas hati, pasti juga membuat mesin carian puas,
istilahnya human-friendly.
Jadi artikel yang human-friendly berarti juga SEO friendly.
Ingat itu!
12. Membuat artikel yang dipanjang-panjangkan
Pernahkah anda membaca artikel di suatu laman web yang memanjangkan kalimat-kalimat yang tidak jelas? Contohnya seperti ini:
"Pada Hari ini tepatnya di tanggal 19 bulan Mac tahun 2015 hari Jumaat sekarang telah terjadi bencana alam banjir yang merupakan suatu aliran air deras yang menghentam permukaan bandar ..."
Artikel seperti di atas sangat tidak praktikal dan tidak disyorkan.
Kepuasan pengunjung yang seharusnya diutamakan,
kerana era sekarang artikel yang human friendly berarti juga SEO friendly.
Cuba kalau diubah seperti ini:
"Jum'at (19/03) telah terjadi banjir yang menyapu bandar Depok.
Pemerintah mengusahakan pembersihan secepat mungkin dengan mengerahkan lebih dari 100 armada kebersihan ..."
Bagaimana?
Enakkan yang pertama atau yang kedua?
Tentu yang kedua bukan?
Selain bermaklumat, artikelnya pun juga sama panjangnya, bezanya tidak dipanjang-panjangkan
biasanya blogger pemula tu pengen yang instan, padahal semuanya butuh proses
ReplyDeletebenar gan yang nama nya seo itu perlu proses dan konsisten,
Deleteterima kasih, aku rasa tips ni bermanfaat untuk orang yang baru nak bermula macam aku ni
ReplyDeleteklw mau menjadi blogger berjaya, step by step dalam ngblog,
Delete