Teknik Tulis Copywriting Yang Betul Dan Mampu Menjual Apapun Dengan Huruf
Saturday, 8 July 2017
Add Comment
Definisi Copywriting
Sebelum menjadi seorang copywriter kita perlu memahami dahulu apa itu copywritting?
Untuk dapat memahami arti dari copywriting, maka anda perlu memahami 3 istilah terlebih dahulu.
Kerana 3 istilah tersebut akan selalu digunakan pada masa anda membaca artikel tentang copywriting ini.
Jadi, fahami dengan baik istilah-istilah ini.
Istilah 1: Copy
Perkataan "Copy" dalam artikel ini maksudnya bukan "menyalin",
tetapi yang dimaksudkan copy di sini, dalam dunia marketing khususnya adalah teks yang sering digunakan dalam penjualan ataupun pemasaran.
Dalam perkembangannya hingga saat ini, copy bukan lagi hanya berupa teks tetapi juga berbeza-beza mula berupa gambar, video, dan lain-lain.
Istilah 2: Copywriting
Penulisan merupakan teknik teknik menulis, yang bertujuan untuk menarik pembeli Sedangkan penulisnya disebut copywriter.
Istilah 3: Penukaran
Penukaran merupakan suatu aktiviti ketika seseorang atau sekumpulan orang yang anda target mengambil tindakan sesuai dengan keinginan anda.
Contohnya seperti membeli produk, memuat turun, mendaftar menjadi aggota reseller, menggunakan perkhidmatan yang anda tawarkan, dan lain-lain
Fungsi Adanya Copywriter
Seorang copywriter merupakan seseorang yang pandai dalam merangkai kata menjadi kalimat persuasif,
sehingga pembaca menjadi tertarik untuk melakukan apa yang telah copywriter tulis / buat.
Melakukan suatu jualan dan menarik pembeli bukanlah sesuatu yang mudah,
apalagi di jaman sekarang ini setiap orang boleh meniru dan menjual produk yang sama,
dengan demikian tidak hairan tentu akan muncul banyak pesaing.
Dengan teknik copywrting yang benar dan tepat, dua produk yang sama boleh mendapat respon yang berbeza dari orang lain.
Selain itu, dengan teknik penulisan iklan jualan anda akan terus meningkat kuantiti. Contohnya biasanya hanya terjual 1 produk dalam sehari,
tetapi dengan memakai copywriting yang baik membolehkan produk anda akan terjual 5 kali ganda lebih dalam sehari.
Di jaman modern seperti ini sudah menjadi rahsia umum bahawa pemasaran sudah dilakukan dengan cara digital, bukan tradisional lagi.
Maka dari itu, peranan teks dan copywriting ini sangatlah diperlukan.
Sebuah syarikat yang akan menjual atau memasarkan produknya secara automatik tentu memerlukan media iklan seperti landing page, Facebook Ads, YouTube Ads, content website, iklan TV dan radio, content email marketing, AdWords, dan lain sebagainya.
Agar semua berjalan lancar sesuai dengan target perniagaan anda dan menghasilkan nisbah penukaran yang tinggi, maka diperlukan teknik copywriting yang benar.
Untuk itulah mengapa kepakaran copywriting di zaman sekarang ini sangat diperlukan.
Pola Pikir Copywriter
Dengan mempunyai mindset seorang copywriter, maka anda boleh membuat copy / teks yang menjual yang akan tetap hidup hingga 1000 tahun ke depan.
Nah agar anda boleh membuat penulisan iklan seperti itu maka anda perlu mempunyai 3 pola piker atau minset berikut ini
#Pola Pikir 1: Copywriting bukan sekadar menulis
Kira-kira dua puluh tahun yang lalu media jualan dan pemasaran hanyalah berupa tulisan, maka dari itu disebut sebagai copy "writing".
Namun saat ini iklan dan pemasaran tidak hanya terbatas pada teks sahaja, kerana ada pula yang menggunakan gambar, video, audio.
Oleh kerana itu, jika anda ingin menjadi copywriter sejati, maka anda juga harus boleh dipercayai dalam membuat konsep gambar dan scipt dalam video.
Jika anda kembali memahami fungsi utama seorang copywriter, maka anda akan mendapati bahawa fungsi utama adanya copywriter iaitu untuk membuat copy yang boleh meningkatkan penukaran.
Jadi, sehebat apapun anda dalam membuat membuat copy baik berupa teks, video, audio;
Anda juga harus boleh masuk ke fikiran orang-orang yang anda targetkan, sehingga anda mengetahui keinginan mereka,
sehingga anda dapat mewujudkan sebuah copy / teks yang sesuai dengan keinginan mereka.
Dengan demikian automatik mereka akan mahu mengambil tindakan sesuai dengan yang anda inginkan (penukaran).
#Pola Pikir 2: Tidak ada yang peduli dengan Copywriter
Seorang pembeli hanya akan memikirkan dirinya sendiri dan hanya memikirkan apa yang berkaitan dengan apa yang akan dia beli.
Manusia memang dilahirkan mempunyai sisi mementingkan diri sendiri, anda tidak memungkiri hal tersebut.
Jika ingin iklan kita dilirik oleh orang lain, maka perlu mengelakkan hal-hal yang bersifat membosankan, basa-basi, dan membuat mood pembaca menjadi buruk.
Misalnya anda mengulas mengenai sejarah penubuhan perniagaan anda. Siapa yang akan peduli dengan hal tersebut?
Perlu difahami bahawa calon customer hanya akan peduli dengan hal-hal yang berkaitan dengan kepentingan mereka.
Misalnya, seseorang yang ingin menyewa bangunan untuk perkahwinan, apakah mereka peduli dan memerlukan maklumat mengenai sejarah penubuhan perniagaan sewa-menyewa bangunan milik anda?
Adakah mereka peduli dan kepo tentang siapa pengasas awal dari perniagaan anda?
Tentu jawapannya tidak.
Maka dari itu, berikanlah maklumat yang mereka perlukan sahaja, yang mereka perlukan.
Seorang copywriter wajib untuk mengetahui maklumat apa saja yang diperlukan oleh calon customer. Setelah itu sediakan maklumat tersebut selengkap-lengkapnya.
Kalau mereka merasa produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan adalah sesuatu yang tepat untuk menyelesaikan permasalahan mereka, barulah mereka akan peduli dengan apa yang anda tulis, dengan copywriting anda.
Sekali lagi ingatlah bahawa mereka tidak peduli dengan anda, mereka hanya peduli dengan apa yang mereka perlukan, apa yang mereka perlukan.
#Pola Pikir 3: Tawarkan produk yang seolah kepada satu orang saja
Pola pikir yang selama ini selalu dilakukan dan dilaksanakan selama bertahun-tahun adalah mendapatkan pembeli sebanyak-banyaknya tanpa mempedulikan selera dan permasalahan yang berbeza.
Sebagai ahli perniagaan suatu hal yang wajar memang jika anda ingin mendapat banyak pembeli,
dengan anda membuat sales pages yang mensasarkan semua kalangan kerana anda menjual produk / perkhidmatan yang boleh digunakan oleh semua kalangan bermula dari kanak-kanak hingga warga emas.
Tapi percayalah bahawa penulisan iklan yang anda buat tersebut, yang susah payah anda buat tidak akan berkesan sama sekali.
Misalnya dalam perniagaan hartanah apabila ada dua orang pembeli: orang yang membeli rumah untuk pelaburan dan orang yang membeli rumah untuk tempat tinggal.
Kedua-duanya akan berbeza 180 darjah, tentu anda tidak boleh membuat copy yang sama untuk kedua-duanya sekaligus kerana sekali lagi mereka mempunyai permasalahan dan keperluan yang berbeza.
Maka dari itu penyelesaiannya mulai sekarang buatlah suatu buyer persona.
Buyer persona iaitu perwakilan rata-rata dari calon customer ideal anda, yakni yang sekiranya paling sesuai untuk produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan.
Ertinya anda harus boleh menganalisa siapa yang paling mungkin membeli produk atau perkhidmatan yang anda tawarkan dan siapa yang kemungkinan besar tidak akan membeli atau memerlukan produk / perkhidmatan yang anda jual,
dan yang kemungkinan besar tidak membeli / memakai produk yang anda tawarkan maka jangan menjadikannya sasaran dari jualan anda.
Agar anda boleh memahami buyer persona lebih jelas simak penjelasan berikut:Ketika kita ingin menjual produk kosmetik kecantikan.
Anda jangan hanya mensasarkan orang yang membeli produk anda wanita.
Kerana itu terlalu luas. Anda perlu membuat terperinci tentang siapa target anda.Contoh: Wanita, umur 20-40 tahun, wanita bekerja (kerjaya).
Wanita yang mempunyai keinginan seperti ingin cantik, ingin menghilangkan jerawat, ingin mempunyai kulit putih, dll.
Nah itulah buyer persona kita, orang yang tepat untuk dijadikan sasaran jualan kita.Itulah definisi penulisan iklan dan tiga pola pikir yang harus dimiliki oleh seorang copywriter.
Semoga artikel Teknik Tulis Copywriting Yang Betul Dan Mampu Menjual Apapun Dengan Huruf dapat bermanfaat khususnya bagi anda yang bergelut dengan dunia pemasaran.
0 Response to "Teknik Tulis Copywriting Yang Betul Dan Mampu Menjual Apapun Dengan Huruf"
Post a Comment